Vrachtwagenchauffeurs voelen zich miskend

De nadrukkelijke oproep van het kabinet en werkgevers aan de vakbonden om de looneisen te matigen, is alvast niet besteed aan de vrachtwagenchauffeurs....

Van onze verslaggeefster Yvonne Hofs

Dat de vrachtwagenchauffeurs met deze eis zouden komen, hadden de bonden in juli al aangekondigd. CNV Beroepsgoederenvervoer en FNV Bondgenoten vinden dat vrachtwagenchauffeurs recht hebben op meer dan gemiddelde loonsverhoging, omdat ze in salaris sterk zouden achterlopen op werknemers in vergelijkbare beroepen. In de nieuwe cao moet dat verschil gerepareerd worden.

Dat vrachtwagenchauffeurs er qua geldelijke beloning bekaaid vanaf komen baseren de bonden op de resultaten van twee recente salarisvergelijkingen. Uit een eerste onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de CNV Bedrijvenbond, bleek dat chauffeurs van touringcars en buschauffeurs in het openbaar vervoer tot wel 20 procent meer verdienen dan hun collega’s in het goederenvervoer. De Salarisatlas 2008 van werkgeversvereniging AWVN bevestigt dat beeld: vrachtwagenchauffeurs verdienen gemiddeld minder dan mensen in andere beroepen met vergelijkbare functiewaarderingen.

Joost van Egmond van CNV Beroepsgoederenvervoer kan zich ‘er van alles’ bij voorstellen als de werkgevers gaan steigeren van deze forse looneis. ‘Maar de werkgevers moeten maar eens bedenken waarom ze hun vacatures niet vervuld krijgen. De sector kampt met een tekort van vijfduizend vrachtwagenchauffeurs.’

Van Egmond is daarom niet bang dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs met deze looneis uit de markt prijzen en transporteurs massaal goedkope Polen achter het stuur zetten. ‘Onder de 100 duizend chauffeurs in het wegtransport rijden hoogstens 2.000 Polen rond. En dat aantal is stabiel. Toen de grenzen opengingen dacht men ook al dat de transportsector hele horden Polen zou inhuren, maar dat is niet gebeurd.’

De werkgevers willen nog niet reageren op de looneis van 6 procent. ‘Wij onderhandelen niet via de krant’, laat een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) weten.

De vrachtwagenchauffeurs begonnen hun acties voor een betere cao woensdag. Ze zetten voor het TLN-kantoor in Zoetermeer een grote truck neer vol handtekeningen ter ondersteuning van hun eisen.

De huidige cao geldt tot 1 oktober en had een looptijd van anderhalf jaar. De cao voor het wegtransport geldt voor ongeveer 95 duizend chauffeurs en 40 duizend andere werknemers uit de transport- en logistieksector.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden