Vrachtwagenchauffeur is jaloers op buscollega

Vrachtwagenchauffeurs verdienen te weinig. Tenminste, dat vinden ze zelf. Uit een onderzoek dat vakbond CNV Bedrijvenbond heeft laten uitvoeren blijkt dat hun collega’s van touringcars en in het openbaar vervoer het financieel veel beter hebben, met uitschieters naar soms ruim 20 procent....

Elsbeth Stoker

De meeste vrachtwagenchauffeurs zitten in een schaal waarvan het maximum bruto-uurloon 11,50 euro bedraagt. Het gemiddelde uurloon van een touringcarchauffeur bedraagt 13 euro en dat van een buschauffeur 14,50 euro, aldus Joost van Egmond van CNV Beroepsgoederenvervoer.

En hoewel de onderhandelingen voor een nieuwe cao pas in het najaar beginnen, liet CNV donderdag al weten hoe de werkgevers van de vrachtwagenchauffeurs het goed kunnen maken: 6 procent loonsverhoging. Dat is bijna twee keer zoveel als momenteel gebruikelijk is in cao-onderhandelingen.

‘Het zal best een lastige discussie met de werkgeversorganisaties opleveren. Zeker nu ze last hebben van de hoge brandstofprijzen’, zegt Van Egmond.

Hier en daar een ‘duwtje’ in de vorm van acties of een staking sluit hij niet uit. ‘Luister: sinds jaar en dag krijgen vrachtwagenchauffeurs weinig betaald. We kunnen dit met ons onderzoek bewijzen.’

De looneis voor de wegtransportbranche – waar zo’n 140 duizend mensen werken – wordt gesteund door FNV Bondgenoten. ‘Ook wij zien dat er meer poen nodig is voor de chauffeurs’, aldus een woordvoerder,

Werkgeversorganisatie TLN wil nog niet reageren op de berichten. ‘Het lijkt me onverstandig daarop vooruit te lopen. De cao-onderhandelingen beginnen pas dit najaar’, aldus een woordvoerder.

Arno Gesink, eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf uit Zelhem uit de Achterhoek, wil wel kwijt dat hij van de berichten schrikt. ‘Ik begrijp dat chauffeurs het niet makkelijk hebben. Ik had op een looneis van 4,5 procent gerekend.’ De 6 procent die vakbonden willen hebben, vindt hij niet reëel. ‘We hebben te maken met hogere lasten vanwege de hoge brandstofprijzen. Nu gaat het nog goed, maar we zitten net boven de nullijn.’

Wat Van Egmond betreft moeten de werkgevers er maar aan wennen. ‘De arbeidsmarkt wordt steeds krapper en de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs is hoog. Voor personeel vissen ze uit dezelfde vijver als de touringcar- en de openbaar vervoersbedrijven.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden