Vrachtsector dreigt Schiphol met rechtszaak

De luchtvrachtbedrijven op Schiphol, verenigd in de ATAN, stappen naar de rechter als het nieuwe verbod op nachtvluchten wordt doorgezet....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De economische gevolgen zijn volgens directeur F. Goudsmit van Aero Ground Services (AGS) 'redelijk dramatisch'. AGS is een grote zelfstandige vrachtafhandelaar op de luchthaven. Het dreigt door het verbod eenderde van de omzet in de vrachtsector te verliezen. Dat kan zo'n honderdveertig banen kosten, zegt Goudsmit.

Door een startverbod per 1 augustus loopt de luchthaven dertigduizend ton vracht mis. Volgend jaar neemt dat toe tot vijftig- of zelfs honderdduizend ton. De Israëlische maatschappij El Al en de Amerikaanse vrachtvervoerder Polar Air, grote klanten van AGS, worden het hardst getroffen. Maar ook chartermaatschappij Martinair blijft niet buiten schot.

Volgens Schiphol-directeur H. Smits is het verbod echter onvermijdelijk. Zonder beperkingen zou Schiphol op 1 september de geluidslimiet bereiken, en moet de luchthaven 's nachts dicht.

Alle betrokken maatschappijen verzetten zich tegen het plan van Schiphol, dat nog door minister Jorritsma moet worden goedgekeurd. Volgens de KLM en Martinair gaat Schiphol te ver, door ook modernere versies van de DC 10 en Boeing 747 te verbieden. Als Schiphol zich beperkt tot oudere modellen, blijft de luchthaven ook binnen de grenzen voor de nacht.

KLM en Martinair zullen bij de minister op versoepeling van het verbod aandringen. Door de maatregel kunnen na 1 augustus 's nachts gemiddeld twee grote toestellen minder opstijgen. De KLM wordt alleen direct getroffen als toestellen 's avonds later starten, of 's morgens vroeger aankomen dan gepland.

Martinair vliegt met drie Jumbo's die onder het verbod van Schiphol vallen. De maatschappij heeft Schiphol er nadrukkelijk op gewezen dat het aantal starts en landingen van Martinair sinds 1994 niet is toegenomen. Het bedrijf zegt niet te hebben bijgedragen aan de toename van het nachtelijk lawaai, en wenst daar niet voor gestraft te worden.

Omdat de Jumbo's in de zomer geen vracht maar passagiers vervoeren, wordt het voor Martinair vrijwel onmogelijk alle vakantievluchten 's nachts volgens plan uit te voeren. Schiphol-directeur Smits erkent dat de goeden onder de kwaden lijden, maar vindt dat er geen onderscheid tussen bedrijven gemaakt mag worden.

Schiphol zal minister Jorritsma vragen per 1 augustus een onafhankelijke autoriteit te benoemen, die de verdeling van de beschikbare ruimte binnen de geluidscontouren van de luchthaven op zich neemt. Tot die tijd worden alle aanvragen voor nieuwe nachtvluchten geweigerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden