Voormalig Saab-eigenaar Victor Muller was 'loslippig' richting media, maar is vrijgesproken van oplichterij

Ondernemer Victor Muller is door het hoger gerechtshof in Zweden vrijgesproken voor oplichterij ten tijde van het faillissement van Saab. De voormalige directeur en mede-eigenaar van Saab werd door het Zweedse openbaar ministerie mede verantwoordelijk gehouden voor de ondergang van de Zweedse autofabrikant in 2011.

Beeld afp

Muller zou in de lente van dat jaar onder meer valse berichten in de media naar buiten hebben gebracht, kort voor het faillissement. Die berichten zouden een misleidend beter beeld hebben geschapen van de economische toestand bij het autobedrijf.

Het hoger gerechtshof oordeelt dat Muller inderdaad loslippig was richting de media, maar dat daarmee nog geen voldoende bewijs is voor een veroordeling wegens oplichterij. Ook twee voormalige boekhouders van Saab zijn in hoger beroep vrijgesproken. Die zouden met de cijfers geknoeid hebben om de slechte prestaties van de noodlijdende autofabrikant te verdoezelen. Een rooskleuriger beeld zou nieuwe investeerders hebben moeten aantrekken. De Zweedse rechter acht dit onvoldoende bewezen.

Victor Muller ontpopte zich van potentiële redder van Saab tot de zondebok voor het faillissement. In 2009 haalde hij een huzarenstuk uit door met zijn sportautofabrikant Spyker het verlieslijdende Saab over te nemen van de Amerikaans autofabrikant General Motors. Daarna begon een lange zoektocht naar nieuwe investeerders om de autofabrikant weer nieuw leven in te blazen.

Saab had altijd een vaste schare autofans, maar stond er ook om bekend zijn productlijn nauwelijks te vernieuwen. Het weigerde bijvoorbeeld lange tijd om diesels te produceren. Onder de nieuwe Nederlandse eigenaar zou dit allemaal veranderen. Het lukte Saab nog wel om een nieuw model van de Saab 9-5 op de markt te brengen, maar dat was onvoldoende om het bedrijf uit de zwarte cijfers te krijgen. De Zweedse overheid, private investeerders - niemand was meer bereid om geld te investeren in Saab. Uiteindelijk kocht een Chinese investeerder de technologie van Saab op om er een elektrische auto mee op de markt te bouwen.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden