Vooral reizen en kleding populair onder Nederlandse webwinkelaars

Nederlandse consumenten hebben in 2014 weer meer online gekocht dan het jaar daarvoor. Het aantal webwinkelaars stijgt, maar de echte stijging wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal webaankopen per klant. De meest verkochte artikelen zijn reizen, kleding en tickets.

Archieffoto Foto anp

'In de toekomst gaan we alleen nog maar meer via webwinkels kopen,' zegt Cor Molenaar over de cijfers die het CBS vandaag naar buiten bracht. 'Daarom hebben we veel minder fysieke winkels nodig', aldus de hoogleraar e-marketing. Consumenten zijn gewend geraakt aan de snelheid en het gemak van winkelen op internet. Dat hebben ze bij traditionele winkelketens als De Bijenkorf en V&D inmiddels ook door. Die zijn daarom flink aan het investeren in hun webwinkels. Molenaar denkt dat 30 procent van de bestaande winkels overbodig wordt, omdat ketens zich sterk zullen gaan toeleggen op online winkelen. De fysieke winkel is dan in toenemende mate bedoeld voor service.

In 2014 kochten 10,4 miljoen Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar producten of diensten via het internet. Dat waren er honderdduizend meer dan het jaar ervoor. De toename van het e-shoppen is ook terug te zien in de online omzet van de detailhandel, die in 2014 ruim 11 procent hoger was dan een jaar eerder. Vooral het aantal consumenten dat frequent een online aankoopt doet, is de afgelopen jaren gegroeid: van 3,9 miljoen klanten in 2005 tot 7,9 miljoen in 2014. Er waren afgelopen jaar 2,5 miljoen mensen die slechts af en toe winkelden via het internet. Boekingen van vliegtickets en vakantieaccommodaties zijn het meest populair, blijkt uit cijfers van het CBS.

Bestellen bij de fabrikant

Tweederde van de reisboekingen werd in 2014 gedaan via het internet. Aankopen van kleding en sportartikelen komen op de tweede plaats, daarop volgen kaartjes voor evenementen als concerten. Veruit de meeste internetaankopen worden betaald via internetbankieren.

De grote concurrenten voor de Nederlandse webwinkels als bol.com, Wehkamp en Coolblue zijn volgens Molenaar Chinese internetshops als AliExpress van Alibaba. Daar moet een klant wel eens twee weken wachten op een pakketje, maar veel producten kosten daar wel de helft minder. Chinese webwinkels zijn meestal een rechtstreeks verkoopkanaal van de fabrikant. Wie op AlieExpress iets koopt, bestelt bij de fabrikant. Hierdoor hoeft de webwinkel geen magazijn aan te houden, wat de kosten drukt. 'Dat is de toekomst', voorspelt Molenaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.