‘Vooral gedrukte media de dupe’

Papieren media lijden onder de ‘gigantische’ afname in personeelsadvertenties. ‘Dit kan haast niet zonder gevolgen blijven.’

Slecht? Nee, dramatisch. Zo omschrijft Geert-Jan Waasdorp, directeur van onderzoeksbureau Intelligence Group, de val van het aantal personeelsadvertenties.

Jarenlang tierden de personeelsadvertenties welig. Vooral de honderden vacaturesites plukten daar de vruchten van. Tot er eind 2008 de klad in kwam als gevolg van de kredietcrisis. Menig openstaande vacature werd ingetrokken. En veel werknemers geven de voorkeur aan blijven-zitten-waar-je-zit, nieuwe banen komen er nauwelijks bij. Het aantal personeelsadvertenties daalde in het vierde kwartaal met 15 procent.

Heftig? Niet als je het vergelijkt met de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar, die deze week beschikbaar kwamen. Het aantal vacatures daalde met ruim 35 procent, naar ruim 250 duizend. ‘Het is echt gigantisch wat er nu gebeurt’, zegt Joyce van Leeuwen van onderzoeksbureau Nielsen. ‘Dit is niet eerder voorgekomen.’

Het kan haast niet zonder gevolgen blijven, verwacht ook Waasdorp. ‘Vooral de gedrukte media zijn de dupe.’ Afgelopen jaren hebben de dag- en vakbladen al een fors deel van hun marktaandeel moeten afstaan aan websites. Inmiddels wordt op internet 82 procent van de vacatures geplaatst, in dag- en vakbladen zijn respectievelijk 11,3 en 5,9 procent van de banen te vinden.

Ook nu vallen de hardste klappen weer bij deze media. Zo hadden de dagbladen 42 procent minder personeelsadvertenties dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ze zagen de bestedingen van alle adverteerders met 9 procent teruglopen tot 189 miljoen euro, aldus Nielsen. Uitgeverij Wegener – dat het voor ongeveer de helft van de opbrengsten moet hebben van advertenties – vindt de situatie ‘zorgwekkend’. Vorige week werd bekend dat de advertentieopbrengsten bij het AD en de regionale Wegener-bladen in 2008 daalden met bijna 6 procent. En uit de jaarcijfers die de Telegraaf Media Group (TMG) onlangs publiceerde, blijkt de malaise eveneens.

Enig lichtpuntje is het aantal openstaande vacatures in de zorg. In de eerste drie maanden van 2009 maakten zorginstellingen bijna 35 procent vaker reclame voor een baan dan een jaar eerder.

Deze opleving kan een prijsoorlog niet voorkomen, zegt Waasdorp. ‘Adverteren kan voor een schijntje. Bij de gedrukte media worden advertenties twee of drie maal geplaatst voor hetzelfde bedrag en online begin je met 50 procent korting.’

‘Ik verwacht vooral problemen voor de gedrukte media, het is een duur product om te maken. Over de websites maak ik me minder zorgen. Er zullen hooguit wat fusies plaatsvinden, maar de namen van de sites zullen niet verdwijnen.’

TMG besloot daarom eind 2008 al de stekker uit banenblad Carp te trekken. Het blad werd getransformeerd tot een website. En dat terwijl TMG het blad ruim een jaar eerder had gekocht.

Waasdorp: ‘Het hebben en houden van zo’n site hoeft niet duur te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Jobnieuws, jaren geleden een grote speler in de markt. Nu staan er nog maar enkele vacatures op en zo nu en dan komt er een verdwaalde ziel. Maar dat is voldoende om hem aan te houden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden