Voor het eerst in de geschiedenis van Transavia werd er gestaakt, gestrande passagiers ondergaan hun lot gelaten

In het 51-jarige bestaan van Transavia staakten haar piloten tot vandaag nog nooit. Vanochtend stonden de passagiers verloren voor de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij. Nog uren wachten te gaan. 'Laten we maar iets gaan eten.'

Een vliegtuig van Transavia stijgt op. Beeld anp

Dat ze hun lessen van die middag aan de Universiteit van Murcia gaan missen, daar komen ze nog wel overheen. 'Dat we zonder reden om vier uur 's ochtends zijn opgestaan, vinden we erger', zegt Lorenzo Garrido (21).

Samen met twee schoolgenoten arriveerde hij iets na vijven in de ochtend op Schiphol - alwaar ze erachter kwamen dat hun vlucht naar Alicante zes uur was vertraagd. De reden, een staking van de piloten van Transavia, vernamen ze via Twitter. Nu staan ze verloren voor de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij. Nog uren wachten te gaan. 'Laten we maar iets gaan eten.'

Meterslange rijen

In het 51-jarige bestaan van Transavia staakten haar piloten tot gisteren nog nooit. Na maanden van onderhandelen over een nieuwe cao was voor de 500 piloten van de KLM-dochter echter de maat vol. Van 6 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags steeg gisteren geen enkel Transavia-vliegtuig op vanaf Schiphol, Eindhoven of Rotterdam. Garrido en zijn vrienden waren niet de enigen die onder de pilotenactie leden. Volgens Transavia trof de ochtendstaking 12 duizend reizigers. Hun vluchten waren vertraagd, verschoven naar de volgende dag, of geannuleerd.

Op Schiphol zijn de rijen bij de Transavia-balie in vertrekhal 1 's ochtends meterslang. Anders dan de Spanjaarden hoorden veel gedupeerde passagiers al voor hun reis naar de luchthaven van de staking. 'Wij kregen om half 4 's nachts een sms'je', zeggen Fred Neidlinger (71) en vrouw Marjan (72). Zo'n ramp vonden ze dat niet. 'Nu konden we wat langer slapen.' De meeste passagiers reageren begripvol op de staking, zegt een Transavia-medewerker. 'Al zijn ze wel teleurgesteld, natuurlijk. Dat zijn wij ook.'

Verantwoordelijkheid van Transavia

De Transavia-piloten eisen een hoger loon, maar vooral een stabieler rooster. Volgens VNV-woordvoerder Joost van Doesburg krijgen de vliegers bijna iedere week met een roosterwijziging te maken. 'Ze kunnen geen privéafspraken nakomen. Dat leidt tot spanningen thuis.' Transavia vindt dat de piloten overdrijven. De luchtvaartmaatschappij bood VNV afgelopen zaterdag nog een fikse loonsverhoging aan en beloofde rust in de roosters door meer piloten te contracteren. Dat bod kon de piloten niet vermurwen. En dus werd er gisteren, mogelijk niet voor het laatst, gestaakt.

De schade voor Transavia 'loopt in de miljoenen', zegt een woordvoerder. Transavia moet niet alleen het geld terugstorten van passagiers die dan maar met een concurrent naar hun vakantiebestemming vliegen, ook kan de maatschappij schadeclaims tegemoet zien. Schadevergoedingen bij vertragingen en annuleringen liggen tussen de 125 en 600 euro. Transavia kan zich daarbij niet beroepen op overmacht. Een staking van eigen personeel wordt, anders dan stakingen door bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding, gezien als de verantwoordelijkheid van de maatschappij.

Linda Kriek (64) gaat zeker haar geld terugvragen - maar wel pas na haar tripje naar Madeira. Ze boekte zondagavond een tweede ticket bij het Portugese Tap Air. Ze zag de stakingsbui al hangen. Of ze begrip kan opbrengen voor de stakingsdrang van de piloten, die meer dan prima verdienen? 'Laat ik het zo stellen', zegt de diplomaat in Kriek, 'de stakingen in het onderwijs begrijp ik net wat beter.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden