Interview Håkan Samuelsson

Volvobaas over maximumsnelheid 180: ‘Zoeken naar een balans tussen persoonlijke vrijheid en veiligheid’

Volvo-ceo Håkan Samuelsson lanceert in de VS een volledig elektrische SUV. Beeld Bloomberg via Getty Images

Volvo staat graag te boek als veilig automerk en beperkt de topsnelheid van al zijn modellen tot 180. Ceo Håkan Samuelsson (68): ‘250 kilometer per uur is geen mensenrecht.’ Maar waarom krijgt zijn eerste elektrische auto dan ruim 400 pk?

Volvo beloofde ruim tien jaar geleden dat er vanaf 2020 niemand meer overlijdt of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo. Het is bijna 2020. Houdt u woord?

‘Het was niet echt een belofte, maar een visie. We hebben veel onderzoek gedaan naar ongevallen en weten waar de oorzaken liggen. Sindsdien hebben we technologie toegevoegd die bijvoorbeeld voorkomt dat een bestuurder van de weg raakt. Of die ingrijpt als een botsing dreigt met kruisend verkeer. We zijn daarom goed op weg om dit soort autogerelateerde ongevallen terug te brengen tot bijna nul.’

Kunt u dat met cijfers onderbouwen?

‘Dat is lastig. Ik weet dat onze auto’s bijna volledig veilig zijn. Nu is het tijd te focussen op de volgende stap: de bestuurder en zijn gedrag. Snelheid, afleiding en drugs- of drankgebruik zijn nu de belangrijkste oorzaken van ongevallen.’

Met camera’s en gezichtsherkenning zullen nieuwe Volvo’s bestuurders in de gaten houden en kijken of ze niet gedronken hebben, zitten te appen of in slaap vallen. Een omstreden technologie vanwege de privacy die ermee gemoeid is. Het concern zegt de privacy van inzittenden te zullen garanderen, maar dat dit soort maatregelen de enige manier zijn om de verkeersveiligheid op korte termijn te verbeteren.

Een andere omstreden maatregel is het besluit dat geen enkele Volvo na volgend jaar sneller kan dan 180. Gaat dat echt helpen? Als je met 180 ergens tegenaan knalt ben je nog steeds dood.

‘Bij deze extreem hoge snelheden gebeuren niet heel veel ongelukken, een paar honderd per jaar. Maar zelfs als je hiermee enkele levens kunt redden, is het de moeite waard.

‘Het is zoeken naar een balans tussen persoonlijke vrijheid en veiligheid. We hebben het vooral gedaan om de discussie over snelheid op gang te brengen. Je kunt zeggen: dit is volledig een zaak van de bestuurder en ik heb daar als fabrikant absoluut geen verantwoordelijkheid in. Dit is niet wat wij vinden. Waarom zou een auto 250 moeten halen? Is dat echt nodig? 180 is nog steeds enorm snel. Als we minder aantrekkelijk zijn voor mensen die een auto gebruiken om mee te racen, dan vinden we dat prima. Dan moet je geen Volvo kopen. Wij zien dit als een signaal. Het is niet ons definitieve antwoord.’

Snelheid is een gevoelig onderwerp, weet Nederland sinds de limiet hier wordt verlaagd naar honderd.

‘Nog een goede reden waarom je langzamer moet: het milieu. Het is geen mensenrecht om 250 te rijden. En er komen elektrische auto’s. Die zijn niet geschikt om zeer hard mee te rijden, omdat je dan veel actieradius verliest. De meeste e-auto’s kunnen ook niet harder dan 180, dus waarom nu alvast niet beginnen?’

Over veiligheid gesproken: Volvo doet gewoon mee aan de vermogensrace voor elektrische auto’s, die vaak honderden pk’s hebben. Jullie eerste volledig elektrische auto, de XC40 Recharge, heeft ruim 400 pk. Waarom?

‘Een elektrische motor heeft veel vermogen, maar vooral veel trekkracht. Die voelt daardoor veel dynamischer en lichtvoetiger dan een brandstofauto. De bijbehorende pk’s zijn een bijeffect. Ook onze e-auto’s kunnen niet harder dan 180.’

Uw e-auto accelereert in minder dan vijf seconden naar de honderd. Dat konden vroeger alleen supersportauto’s. Dat is toch ook gevaarlijk?

‘Als blijkt dat acceleratie gevaarlijk is, wat ik niet denk, dan zouden we daarnaar kunnen kijken. Maar ik denk dat snelheid veel belangrijker is.

‘Een ander voordeel van een krachtige motor is dat je er ook sterk mee kunt afremmen, waardoor meer energie teruggewonnen kan worden. In feite is een krachtige motor vooral een krachtige dynamo. Prestaties zijn een bonus.’

U wilt in 2040 volledig CO2-neutraal zijn. Sneller dan anderen.

‘Het is niet belangrijk de beste te zijn in het doen van beloften. Je moet het werkelijk doen. Dus zal de koolstofuitstoot van een nieuwe Volvo over vijf jaar 40 procent lager liggen dan de auto’s die we nu verkopen. Dankzij elektrificatie, maar ook doordat we de productie en distributie verduurzamen.

Dat klinkt mooi, maar uw uitstoot gaat alleen maar omhoog: vorig jaar stootten Volvo’s gemiddeld 6 gram CO2 per kilometer méér uit dan het jaar ervoor.

‘De stijging heeft twee oorzaken: de uitfasering van diesel. Daardoor maken we meer benzineauto’s, die meer CO2 uitstoten. Deze trend gaan we omkeren met plug-in hybrides. Een tweede reden is: onze klanten prefereren grote SUV’s. Daar kunnen we weinig aan veranderen. Dus was onze conclusie: als we willen verkopen wat klanten willen, moeten we elektrificeren. Er is geen andere optie.’

Bent u op tijd? Na volgend jaar dreigen boetes van honderden miljoenen euro’s. Als er niets verandert voor Volvo drie keer de huidige jaarwinst, becijferde onderzoeksbureau Jato.

‘We zijn niet van plan boetes te betalen. We gaan het probleem oplossen en ons er niet uitkopen.’

Samuelsson doelt daarmee op Fiat, dat nauwelijks elektrische auto’s bouwt, maar zijn uitstoot voor tientallen miljoenen heeft afgekocht door rechten van Tesla te kopen.

Nederland is een Volvoland. Hoe belangrijk zijn wij voor het merk?

‘Zeer. Nederland heeft elektrisch rijden al vroeg omarmd en is daarom ideaal om concepten te testen. Auto’s op basis van een abonnement bijvoorbeeld. Onze merkperceptie staat bij jullie op de tweede plaats. Nederland is een soort tweede Zweden voor ons.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden