Volvo zuigt andermans ozon op

KOMEND VOORJAAR komt Volvo Car met een S80-variant op de markt die als een soort stofzuiger door de steden zal gaan rijden....

Ozon, verantwoordelijk voor smogvorming in steden, wordt door het autoverkeer zelf geproduceerd. Het gas wordt gevormd bij chemische reacties tussen de gassen die uit de auto-uitlaat komen: onder invloed van zonlicht reageren koolwaterstoffen met de eveneens door de auto geproduceerde stikstofoxiden.

Daarbij wordt ozongas gevormd. Dit gebeurt niet direct aan het uiteinde van de uitlaatpijp, maar pas enige tijd nadat die uit het zicht is verdwenen. De chemische reacties die aan ozonvorming ten grondslag liggen, verlopen traag.

Met name in de zomer blijft het irriterende ozongas in de steden hangen, omdat de luchtcirculatie gering is. Mensen met luchtwegaandoeningen ondervinden daar veel hinder van, wat zich onder meer uit in ademhalingsmoeilijkheden. Bovendien, stelt Volvo, veroorzaakt ozongas alleen al in de VS gewasschade van naar schatting enkele miljarden dollars per jaar.

Het systeem op de nieuwe Volvo gaat door het leven als PremAir. Zowel Volvo Car als het Amerikaanse bedrijf Engelhard, de uitvinder van het systeem, wil slechts kwijt dat het bij het katalysatormateriaal niet gaat om edelmetalen (meestal palladium en rhodium) zoals die worden gebruikt in de driewegkatalysator in de uitlaat.

Vermoedelijk betreft het fijnverdeeld koper- en/of nikkelpoeder, dat in een dunne laag als een soort verf op het radiatoraluminium wordt aangebracht.

Gemiddeld wordt, als na enkele minuten rijden de radiator goed op temperatuur is, driekwart van het ozongas in de lucht die door de radiatorgril stroomt, omgezet in zuurstof, claimt Engelhard. Het bedrijf baseert zich daarbij op praktijkexperimenten die de afgelopen jaren in Los Angeles - smogcity bij uitstek - met drie auto's zijn uitgevoerd. Deze proeven zijn gedaan in samenwerking met autofabrikant Ford.

De Amerikaanse autoproducent, die zich twee jaar geleden uiterst enthousiast toonde, ziet echter af van toepassing van de technologie. De bijdrage die het systeem levert aan de bestrijding van de luchtverontreiniging is te gering, meent Ford.

De hoeveelheid ozon die een Volvo uit de atmosfeer haalt (afkomstig van een andere auto) is hooguit vijf tot tien procent van de hoeveelheid die hijzelf produceert als gevolg van de uitstoot van koolwaterstoffen en stikstofoxiden, blijkt uit berekeningen van de milieudienst van de staat Californië.

Volvo Zweden kan nog geen getallen noemen. De bijdrage is 'substantieel', verwacht een woordvoerder, 'maar hoeveel precies is moeilijk te berekenen. Komende herfst komen we met een concreet getal', is de belofte. Dan maakt Volvo Car ook de resultaten van proeven in Zweden met een aantal eigen auto's bekend.

PremAir komt vanaf begin volgend jaar standaard op de S80 van Volvo. De Zweedse autoproducent heeft plannen om de komende jaren ook andere typen ermee uit te rusten. De S80 - een dure middenklasser - zal er niet veel in prijs door stijgen: het katalysatorsysteem, dat 160 duizend kilometer meegaat, kost ongeveer honderd gulden.

Buiten Volvo Car zijn er nog geen andere autofabrikanten met plannen voor toepassing van het PremAir-systeem. 'We hopen dat ons initiatief navolging zal vinden bij andere autoproducenten', stelt Volvo.

Broer Scholtens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden