Volvo wil Nedcars in VS gaan bouwen

Volvo overweegt de auto's die het nu bouwt bij Nedcar in Born, in de toekomst te produceren bij Ford in de VS, de nieuwe eigenaar van het Zweedse merk....

Van onze verslaggever

Volvo bouwt nu zo'n 150 duizend auto's van het type S/V40 per jaar bij Nedcar in Born, waarvan Volvo en Mitsubishi ieder voor de helft eigenaar zijn. Mitsubishi bouwt daar circa tachtigduizend Carisma's, die onderhuids gelijk zijn aan de Volvo. Daardoor besparen de beide Nedcar-aandeelhouders heel veel geld.

Het ligt voor de hand dat toekomstige Volvo's zullen worden gebaseerd op nieuwe modellen van Ford. Van de opvolger van de S/V40, die over drie à vier jaar op de markt komt, wil Volvo er minstens dubbel zoveel maken, niet alleen meer voor Europa, maar voor de wereldmarkt. Nedcar is daarvoor te klein. Ook verwierp Volvo de optie om te produceren in een Amerikaanse fabriek van Mitsubishi. 'Dat suggereert dat we gaan produceren in een Ford-fabriek in Noord-Amerika', aldus Johannesson tegen de Britse zakenkrant.

De toekomst van Nedcar is 'een netelig onderwerp', vindt Colin Couchman, auto-analist bij Standard & Poor's/DRI in Londen. 'Volvo weet nu nog niet wat de toekomst met Ford gaat brengen.' Ford zou Mitsubishi's aandeel in Nedcar kunnen overnemen. De Japanse fabrikant verkeert in ernstige geldnood, en heeft Nedcar niet echt nodig vanwege zijn matige verkopen in Europa.

Anderzijds denkt Couchman dat het al te laat is om de opvolger van de S/V40 op een Ford te baseren. Ook is Nedcars Volvo-productie moeilijk over te hevelen naar Ford-fabrieken in de VS en Europa, omdat die nu draaien op bijna volledige capaciteit. Nedcars toekomst is 'de komende paar jaar wel verzekerd', concludeert de analist.

Ook betrokkenen bij de Bornse fabriek maken zich weinig zorgen. 'Productie in de VS komt bovenop die in Born, niet in plaats van', zegt een woordvoerder van Volvo in Zweden. 'Wij hebben de laatste jaren onze productiviteit fors verbeterd', aldus een woordvoerder van Nedcar. 'Of alles naar Ford gaat? Ik weet niet of dat logisch is', aldus Wim Gersen van FNV Bondgenoten. 'Ik denk dat zowel Ford als Volvo de samenwerking met Mitsubishi willen voortzetten, in ieder geval de komende tien jaar.'

Bij Ford was niemand bereikbaar voor commentaar. Mitsubishi in Japan weigerde een toelichting. 'Wij beginnen de discussie over de toekomst van Nedcar op de eerstvolgende vergadering van de raad van commissarissen.' Die wordt aanstaande maandag gehouden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden