Volop collectors items op grote Fokker-veiling

Op het voormalige hoofdkantoor van het voormalige Fokker werkt vermogend zakenman J. Rosen Jacobson met enkele medewerkers nog altijd aan een herstart van de fabriek....

Van onze verslaggever

SCHIPHOL

Rosen Jacobson zullen ze niet te zien krijgen, want die houdt zich al maanden muisstil. Maar er is genoeg te zien. Een lege champagnefles bijvoorbeeld, 'kavel' 2572. Op het etiket van deze Lanson staan zowel de symbooltjes van Fokker als van Swissair. De fles werd op 29 februari 1988 leeggeschonken toen de eerste Fokker-100 werd overhandigd aan Swissair. Collectors item dus.

En daarvan zijn er nog veel meer. Vliegtuigmodellen, serviesgoed, bureauklok in de vorm van een stuurknuppel, vliegtuigstoelen, lichtbakken, bierviltjes, asbakken - alle met Fokker-embleem. Honderden bakken gereedschap, fietsen, vorkheftrucks, computerapparatuur, tekentafels, freesmachines, keukengerei van allerlei soort: allemaal te verkopen op de eerste veilingdag, komende dinsdag. Want de veilingmeester gaat alles wat voor een groot publiek leuk kan zijn op die eerste dag afslaan. Dat wordt de dag dat de ex-Fokkerianen en de souvenirjagers hun slag kunnen slaan. De drie volgende dagen komen vooral machines en inventaris onder de hamer.

Er zijn 8969 'kavels', waarvan de goedkoopste rond de honderd gulden zal zijn, zegt veilingmeester W. Dieker van veilinghuis Troostwijk. Want ook voor het grote publiek moet de veiling interessant zijn. Hoeveel de opbrengst zal zijn, wil hij niet zeggen. Hij houdt het op 'miljoenen', en curator B. Knüppe voegt daaraan toe dat het misschien wel veel lijkt, maar dat deze 'verkoop restant roerende bedrijfsmiddelen in het kader van de boedelafwikkeling niet veel voorstelt'.

Tot nu toe hebben de curatoren bijna een miljard binnengehaald, met name met de verkoop van tijdens het faillissement gebouwde vliegtuigen en de verkoop van Fokker Aviation aan Stork. Verder kocht de nog altijd pogende Rosen Jacobson voor minder dan 10 miljoen de eindlijn van de Fokker 100 en de 70 en werd voor 1,5 miljoen aan de NLR verkocht. Bovendien werd onderhands al veel verkocht, met name aan Stork en Rosen Jacobson die het regelmatig te binnen schiet dat ze toch ook nog deze of gene machine nodig hebben.

Als ze toevallig dezelfde machine op het oog hebben, zegt Knüppe, komen ze er in overleg altijd wel uit, 'want ze hebben heel goed contact met elkaar'.

De grote klappen zullen buiten de veiling om worden gemaakt. Het gaat om het onroerend goed op Schiphol en Papendrecht, de aandelen in Fokker Space (50 procent met Stork als kandidaat-koper) en het Belgische Sabca, nog 26 vliegtuigen en het pakket debiteuren.

Maar de écht historisch-interessante spullen zijn niet te koop. Knüppe vindt 'de verwachting gewettigd' dat de curatoren overeenstemming bereiken om die voor anderhalf miljoen te verkopen aan de Fokker Heritage Trust. 'Ze missen nog een paar ton, maar dat komt wel goed', denkt hij. Zodat ook de Spin, Anthony Fokker's eerste vliegtuig, en een partij vliegtuigmodellen niet te koop zullen zijn.

Directeur Poelwijk, de hoogste van de 85 Fokkeriaan die nog voor de boedel werken, denkt dat de totale boedel iets meer dan 1,5 miljard kan opbrengen, en dat zal op geen stukken na genoeg zijn om de miljarden aan schulden te voldoen. De claims stromen nog steeds binnen, met name van teleurgestelde klanten en leveranciers.

Rosen Jacobson heeft heel andere dingen aan het hoofd. Waar moet hij het miljard vandaan halen dat een herstart volgens Fokker-directeur Poelwijk vergt? 'Ik geef hem een hele kleine kans dat het lukt', zegt Poelwijk na enig wikken en wegen. Dapper vindt hij hem wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden