Volkswagen stuurt 20 duizend man weg in drie jaar

Kostenbesparingen, een loonoffer, reorganisaties en goedkopere onderdelen: bij de Duitse autofabrikant Volkswagen bleek het onvoldoende om een grote reorganisatie met massaontslag af te wenden....

Bernd Pischetsrieder, de bestuursvoorzitter van de grootste Europese autofabrikant zei dat het kostenbesparingsprogramma bij VW vorig jaar 3,5 miljard euro heeft opgeleverd. Toch is dat onvoldoende: ‘Om de toekomst van het bedrijf op de lange termijn zeker te stellen, moeten de problemen snel worden verholpen.’

De autofabrikant, waar wereldwijd 340 duizend mensen in dienst zijn, maakt zich vooral zorgen over de afgenomen export naar de Verenigde Staten, veroorzaakt door de zwakke dollar, en de verliezen in China, waar de consumenten niet onder de indruk lijken van het modellengamma.

Het bedrijf lijdt vooral onder de toegenomen concurrentie van autofabrikanten uit het verre oosten.

Zonder in details te treden, zegt Volkswagen te overwegen de productiecapaciteit in te krimpen door fabrieken te sluiten. Daarnaast moet de arbeidsproductiviteit verder omhoog, de loonkosten omlaag en zal de vervaardiging van onderdelen in eigen huis worden gerationaliseerd.

De aankondiging van het ontslag kwam vrijdag bij het bekendmaken van de voorlopige jaarcijfers over 2005. Volkswagen sprak voor het eerst sinds 2001 van een toegenomen jaarwinst. Het bedrijf uit Wolfsburg maakte een nettowinst van 1,12 miljard euro bekend, ofwel een stijging van 62 procent ten opzichte van 2004. Het nieuws veroorzaakte een koerssprong van 7 procent op de beurs van Frankfurt.

De omzet bij de Volkswagen-groep, eigenaar van onder meer Audi, Seat, Skoda en Bentley, ging het afgelopen jaar 7,1 procent omhoog naar 95,3 miljard euro. Volkswagen presenteerde het afgelopen jaar nieuwe modellen, waaronder de goedkope VW Fox, de Golf GTI, en de vernieuwde modellen van de Passat en de Polo.

Met deze reeks wist het bedrijf marktaandeel te veroveren ten koste van de merken van de Franse rivaal PSA Peugeot Citroën en Renault. Ook die zagen vorig jaar hun marktaandeel krimpen door rivalen uit Azië.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden