Volkswagen riskeert miljardenboete wegens 'fraude' met uitstoot

Volkswagen loopt de kans op een miljardenboete omdat het volgens de Amerikaanse autoriteiten moedwillig heeft geknoeid met software die helpt de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Volgens Amerikaanse milieutoezichthouder heeft VW het motormanagement van enkele dieselmodellen zo veranderd dat de schonere verbranding alleen gebeurt als de auto wordt onderworpen aan de periodieke keuring waarbij de uitstoot wordt gemeten.

Een Volkswagenfabriek in Sao Bernando del Campo in Brazilië. Beeld epa

Om te voldoen aan de strenge Amerikaanse uitstootnormen voor stikstofdioxide is een aangepast motormanagement nodig die leidt tot een schonere verbranding en mogelijk betere afvang van roetdeeltjes. Toepassing van dergelijke technieken leidt doorgaans tot minder vermogen. Om toch goede prestaties te krijgen, heeft VW er kennelijk voor gekozen het schone motormanagement tijdens normaal gebruik uit te schakelen. De auto's zouden in de praktijk volgens de Environmental Protection Agency daardoor tot veertig keer vuiler zijn dan toegestaan.

De veronderstelde fraude kwam aan het licht toen tijdens praktijktests door een milieuorganisatie veel hogere waarden stikstofdioxide werden gemeten dan mocht worden verwacht op basis van de specificaties. Stikstofdioxide veroorzaakt smog en stimuleert de vorming van ozon en is daarmee schadelijk voor de gezondheid.

Daarom zijn de normen de afgelopen jaren veel strikter geworden. Een dieselauto die nu in Europa op de markt verschijnt, stoot volgens de norm minstens twintig keer minder fijnstof uit dan zijn vijftien jaar oudere voorgangers. De moderne variant is dankzij strenge uitstootnormen bijna net zo schoon als benzinemotoren. In de praktijk was echter al gebleken dat ook hier dieselauto's vele malen vuiler zijn dan gemeld, concludeerde het onafhankelijke International Council on Clean Transportation vorig jaar al. Zo'n negen op de tien nieuwe diesels zou de norm met een factor zeven overschrijden, meldde de Britse onderzoeksorganisatie Transport & Environment in september.

Diesel

Of ook in Europa met de software is geknoeid is niet bekend.
In de Verenigde Staten worden veel minder diesels verkocht dan in Europa, waar de brandstof vooralsnog de belangrijkste is, al neemt het verzet tegen diesel ook onder politici toe. In Nederland rijden relatief weinig auto's (ongeveer een op de vijf) op diesel. Hier is de uitstoot van met name kooldioxide de afgelopen jaren gedaald dankzij het stimuleren van hybride-aandrijftechnologieën.

Volkswagen is gesommeerd de kleine half miljoen dieselauto's (en enkele Audi's, die tot hetzelfde concern behoren) die sinds 2009 zijn verkocht in de Verenigde Staten terug te roepen. Als de fraude wordt aangetoond, loopt het concern het risico op een boete van ruim 37 duizend dollar per auto, aldus The New York Times. Daarmee zou de totale boete kunnen uitkomen op 18 miljard dollar, ofwel 16 miljard euro. De bekendmaking komt kort nadat VW op een Duitse autobeurs groots had aangekondigd dat het veel energie gaat steken in de productie van elektrische modellen. Het concern wil niet ingaan op de beschuldiging van fraude en zegt volledig mee te werken aan het Amerikaanse onderzoek.

Eerder werden onder meer het Zuide-Koreaanse Hyundai en Kia in de VS veroordeeld tot het betalen van een boete van 300 miljoen dollar wegens fraude met het brandstofverbruik van hun modellen. Europa wil in 2017 een praktijknorm invoeren voor uitstoot.

De boete voor Volkswagen kan oplopen tot omgerekend ruim 33.000 euro per auto. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden