Volkswagen onderzoekt beloningen top

Het met het dieselschandaal kampende Volkswagen gaat het beloningsbeleid voor de top onder de loep nemen. Verder wordt de winstgevendheid zo snel mogelijk opgevoerd, belooft de Duitse autofabrikant aan boze aandeelhouders.

Beeld AFP

De toezeggingen staan in een brief die financieel topman Frank Witter van Volkswagen heeft geschreven aan de activistische aandeelhouder TCI. Dat Britse hedgefonds uitte begin deze maand zware kritiek op de top van Volkswagen, over de hoge beloningen in combinatie met de gedaalde winst en productie. TCI-oprichter Chris Hohn zei in de Financial Times dat Volkswagen maar iets minder auto's maakt dan Toyota, maar dan wel met twee keer zo veel werknemers. Verder zouden de verkopen van Volkswagen sinds 2011 met zo'n 8 procent zijn gestegen, maar de totale beloning met meer dan de helft.

Pikant detail: dezelfde Chris Hohn van hetzelfde TCI stond begin 2007 aan de basis van de bijna-ondergang van ABN Amro door - met slechts 1 procent van de aandelen in handen - in een briefje aan toenmalig topman Rijkman Groenink opsplitsing van de bank te eisen. In Volkswagen heeft TCI een belang van 2 procent opgebouwd.

In het antwoord aan TCI belooft financieel topman Witter dat Volkswagen deze zomer met een nieuwe strategie en financiële doelstellingen komt. Volgens Witter kan en moet de Duitse autofabrikant het winstgevendste autoconcern ter wereld zijn.

Verandering

Verder zegt Volkswagen zelf ook te vinden dat het beloningsbeleid voor de top veranderd moet worden. Aandeelhouders hebben kritiek geuit op de hoge beloningen, ondanks het dieselschandaal, de zwakke beurskoers en miljardenverliezen. Het grootste autoconcern van Europa zal de kritiek en ideeën van aandeelhouders meenemen in het bepalen van het nieuwe beloningsbeleid, belooft Witter. Volgens de financieel topman moet daarbij een balans worden gevonden tussen een eerlijke beloning en transparantie enerzijds, en het behouden van aantrekkelijkheid als werkgever voor talent anderzijds.

Vorige maand werd Volkswagen bedolven onder de kritiek toen bekend werd dat twaalf huidige en voormalige bestuurders bij elkaar recht hebben op 63,2 miljoen euro aan beloning over vorig jaar. De miljoenen worden uitgekeerd ondanks een operationeel verlies van 4,1 miljard euro. Dat wordt vooral toegeschreven aan de 'sjoemelsoftware'.

Dieselschandaal

Volkswagen kwam vorig jaar zwaar in de problemen door het dieselschandaal, waarbij bleek dat het concern dieselauto's jarenlang als milieuvriendelijker aan de man bracht dan ze daadwerkelijk zijn. Volkswagen heeft inmiddels al ruim 16 miljard euro gereserveerd om de ontstane schade af te wikkelen. Beleggers zagen de waarde van hun aandelen onderuitgaan.

Eind vorige week bleek dat Volkswagen de jaarlijkse bonussen voor zo'n 120 duizend medewerkers met bijna eenderde terugbrengt. Desondanks kosten deze bonussen Volkswagen nog 474 miljoen euro. Dat is, tot ergernis van beleggers, ongeveer zeven keer zoveel als aan dividend wordt uitgekeerd. Volgens Volkswagen moesten de werknemers onder moeilijke omstandigheden hun werk doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden