Nieuws

Volkswagen mist strenge Europese norm voor CO2 op een haar, maar voorkomt gevreesde megaboete

Volkswagen Groep is er niet in geslaagd de strenge Europese norm voor CO2-uitstoot voor 2020 te halen. De gemiddelde emissie van alle merken die onder het moederbedrijf vallen, kwam uit op 99,8 gram per kilometer, een halve gram boven wat is toegestaan.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Dit betekent dat de autofabrikant een boete boven het hoofd hangt van rond de 140 miljoen euro, aldus berekeningen van de onafhankelijke autoanalist Matthias Schmidt.

Topman Herbert Diess toonde zich donderdag niettemin in jubelstemming over het bereikte resultaat. Volgens Diess heeft de autofabrikant de gemiddelde CO2-uitstoot het afgelopen jaar met eenvijfde weten te verlagen, vooral dankzij de verkoop van volledig elektrische modellen van de merken Audi en Volkswagen.

Diess denkt de nog strengere norm voor dit jaar wel te halen, mede dankzij de lancering van e-auto’s van de merken Seat en Skoda. Ook groeit het aandeel van elektrische Volkswagens en Audi’s.

Vorig jaar heeft de Volkswagen Groep in Europa ruim 315 duizend volledig elektrische auto’s verkocht, ongeveer 10 procent van het totaal en ruim vier keer meer dan in 2019.

Dat de Volkswagen Groep de norm op een haar na heeft gemist, is opmerkelijk. Lange tijd zag het ernaar uit dat de gemiddelde uitstoot veel hoger zou zijn en dat het concern honderden miljoenen aan boetes moest betalen.

Ook veel andere autofabrikanten zijn er uiteindelijk toch in geslaagd de CO2-norm te halen. Dat is deels te danken aan corona, dat de verkopen deed instorten. Het aandeel e-auto’s groeide, mede dankzij groene steunmaatregelen.

Groen of grijs?

Miljardenboetes dreigden vorig jaar voor autofabrikanten omdat ze de nieuwe Europese uitstootnormen niet halen. Industriekenner Michael Schweikl legt uit waarom de uitstoot van CO2 door auto’s maar niet wil dalen.

De plug-inhybride, een auto die zowel op benzine als elektrisch kan rijden, leek snel uit het beeld te verdwijnen. Het belastingvoordeel viel weg, de verkoop stortte in en het slechte imago werkte niet mee. Maar de verkopen nemen weer toe. Verdient de plug-in hybride een tweede kans?

Overheden die duurzame innovatie in de auto-industrie willen stimuleren, moeten Machiavelli bestuderen. Verdeel en heers helpt de status quo bij gevestigde autofabrikanten te doorbreken, waardoor deze eerder hun verzet tegen vernieuwingen loslaten en afzonderlijk gaan investeren in innovatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden