De Volkswagen ID 3 die vorige week werd gepresenteerd in Berlijn moet Volkswagens elektrische massamodel worden.

Analyse Volkswagen

Volkswagen ID 3: Wordt dit de Kever van de 21ste eeuw?

De Volkswagen ID 3 die vorige week werd gepresenteerd in Berlijn moet Volkswagens elektrische massamodel worden. Beeld AFP

De nieuwe elektrische ID 3 moet Volkswagen verlossen van zijn sjoemelimago. Volgens VW loopt het storm met bestellingen.

Hij oogt als een toverbal, de nieuwe Volkswagen met zijn roze en paarse vlekken, maar dat past in de moderne strategie van autofabrikanten om hun nieuwe modellen stukje bij beetje te onthullen. Hier een lijntje, daar een achterlicht en bij elke ‘onthulling’ volgt waardevolle media-aandacht.

De nieuwe ID 3 moet een van de belangrijkste auto’s worden in de geschiedenis van het concern. ‘Bij de presentatie vorige week in Berlijn stond hij opgesteld naast de Kever en de Golf’, zegt Jacques Geijsen, communicatiedirecteur van de Nederlandse importeur Pon. ‘Dat laat zien dat hij wordt beschouwd als een mijlpaal.’

De ID 3 (het getal laat zien dat er in de toekomst ook een kleinere ID 1 en vermoedelijk een grotere 5 komt) is Volkswagens eerste volwaardige e-auto, vanaf de bodemplaat nieuw ontwikkeld om elektrisch te rijden.

Zwart verleden

De auto moet het concern ook verlossen van zijn zwarte dieselverleden, het schandaal dat in 2015 uitbrak, toen bleek dat Volkswagen miljoenen auto’s had voorzien van verboden software om ze schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid waren. Dieselgate heeft de firma inmiddels bijna 30 miljard euro gekost en nog altijd staat de schadeteller niet stil; vorige week werd nog bekend dat dochter Porsche hiervoor ruim een half miljard moet aftikken.

Met de nieuweling wil Volkswagen het roer omgooien; door een compleet nieuw elektrisch massamodel te ontwikkelen, denkt het concern op kosten te kunnen besparen, waardoor elektrisch rijden voor miljoenen bereikbaar wordt.

Dit geldt voor de eerste variant nog niet. De 30 duizend exemplaren die als eerste van de band rollen, komen ongeveer 400 kilometer ver en krijgen een grotere accu die de auto 400 kilometer ver brengt en kosten iets minder dan 40 duizend euro. De goedkopere versie met een lagere actieradius van rond de 300 kilometer, gaat in Nederland ongeveer 30 duizend euro kosten. Op deze uitvoering moeten klanten tot eind volgend jaar wachten. 

Volkswagen kever.

Sinds vorige week kunnen klanten een exemplaar reserveren door duizend euro over te maken naar Volkswagen. Wie dat doet, kan straks als eerste een ID rijden – een kunstje dat de Duitsers hebben afgekeken van Tes­la.

Binnen een dag waren er al tienduizend gereserveerd, claimt VW. Een ‘paar duizend’ van die reserveringen zijn afkomstig uit Nederland, zegt Geij­sen, die geen preciezere cijfers prijsgeeft. ‘Nederland loopt wel echt voorop, samen met Noorwegen.’

Dat de eerste dertigduizend exemplaren slechts in één variant verkrijgbaar zijn, moet de fabrikant helpen eventuele problemen in de opstartfase snel op te kunnen lossen. Als de productie eenmaal loopt, zullen andere versies van de band lopen.

Al snel moeten dan dagelijks 1.500 elektrische auto’s worden gemaakt in de fabriek in Zwickau, die momenteel voor een miljard euro wordt omgebouwd. Een enorme operatie waarbij ook zo’n achtduizend medewerkers worden omgeschoold van de productie van auto’s met een brandstofmotor naar e-auto’s.

Uitbreiding

Ook de bestaande elektrische Golf blijft voorlopig nog te koop. Maar van de nieuwe Golf, die later dit jaar verschijnt, zal vermoedelijk geen volledig elektrische uitvoering komen. Dit is voorbehouden aan de ID-familie, die de komende jaren wordt uitgebreid met SUV’s en talloze andere modellen, ook voor de overige merken van het Volkswagenconcern.

Pon is optimistisch over de verkopen in Nederland. De importeur denkt dat over twee jaar een op de vijf verkochte Volkswagens elektrisch zal zijn, zo’n 50 duizend stuks. Maar een werkelijk ‘betaalbare’ variant van 20 duizend euro zal langer op zich laten wachten. Geijsen: ‘We verwachten dat eerst de zakelijke markt zal instappen, de particuliere markt in Nederland is sterk occassiongericht, en het zal nog wel een aantal jaren duren voor er tweedehands ID’s op de markt komen.’

Volgend jaar meer keuze aan e-auto’s

De keuze uit e-auto’s is nog altijd beperkt en levertijden zijn soms lang. Maar vanaf 2020 zal een groter aantal beter betaalbare e-auto’s op de markt komen, zoals de elektrische Peugeot 208, die vermoedelijk rond de 30 duizend euro gaat kosten en 300 kilometer ver komt, en een Opel Corsa, waarvan prijzen nog niet bekend zijn. Verder verschijnt volgend jaar de eerste elektrische Mini en Volvo. Ook komen er e-auto’s uit onverwachte hoek: vorige week kwamen patenten naar buiten van de e-auto waaraan stofzuigerfabrikant Dyson werkt. Daarbij zaten eerste schetsen van Dysons e-auto die voor 2021 is gepland. 

Eerste schets van de elektrische auto die stofzuigerfabrikant Dyson op de markt wil brengen. Beeld Dyson
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.