Volkswagen haalt sjoemeldiesels uit de handel

Autofabrikant Volkswagen stopt in de Verenigde Staten met de verkoop van alle viercilinder dieselauto's van de merken Audi en Volkswagen, nu bekend is dat het bedrijf heeft gesjoemeld bij de keuringen. Dat meldt persbureau AFP op gezag van een woordvoerder van het bedrijf. Volkswagen verloor maandag door de affaire een vijfde van zijn waarde op de beurs.

Een Volkswagen Passat staat te koop in Illinois, in de Verenigde Staten. Beeld anp

De diesels vertegenwoordigen bijna een kwart van de omzet die het bedrijf in de Verenigde Staten maakt. De door de affaire veroorzaakte koersdaling van zo'n 20 procent (ongeveer 15 miljard euro) is de grootste in zeven jaar tijd voor het bedrijf.

Volkswagen riskeert een miljardenboete omdat het volgens de Amerikaanse milieutoezichthouder moedwillig heeft geknoeid met software die helpt de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. VW zou het motormanagement van enkele dieselmodellen zo hebben veranderd dat de schonere verbranding alleen gebeurt als de auto wordt onderworpen aan de periodieke keuring waarbij de uitstoot wordt gemeten.

Om te voldoen aan de strenge Amerikaanse uitstootnormen voor stikstofdioxide is een aangepast motormanagement nodig die leidt tot een schonere verbranding en mogelijk betere afvang van roetdeeltjes. Toepassing van dergelijke technieken leidt doorgaans tot minder vermogen. Om toch goede prestaties te krijgen, heeft VW er kennelijk voor gekozen het schone motormanagement tijdens normaal gebruik uit te schakelen. De auto's zouden in de praktijk volgens de Environmental Protection Agency daardoor tot veertig keer vuiler zijn dan toegestaan.

De veronderstelde fraude kwam aan het licht toen tijdens praktijktests door een milieuorganisatie veel hogere waarden stikstofdioxide werden gemeten dan mocht worden verwacht op basis van de specificaties. Stikstofdioxide veroorzaakt smog en stimuleert de vorming van ozon en is daarmee schadelijk voor de gezondheid.

Fabrikanten laten auto's schoner lijken dan ze zijn

Er zijn sterke aanwijzingen dat autofabrikanten massaal sjoemelen met de uitstootcijfers van dieselauto's, schrijft Bard van de Weijer vandaag in de Volkskrant.

De zeven plagen van Volkswagen

Volkswagen heeft het zwaar. Megalomaan leiderschap, een nuffig imago en een hopeloze achterstand op de markt voor duurzame auto's spelen het bedrijf parten. Bard van de Weijer zette enkele maanden geleden de zeven plagen van Volkswagen voor u op een rij.

Europa

Of ook in Europa met de software is geknoeid is niet bekend. De Duitse autoriteiten hebben aangekondigd te gaan onderzoeken of Volkswagen in Duitsland de cijfers heeft gemanipuleerd.

In de Verenigde Staten worden veel minder diesels verkocht dan in Europa, waar de brandstof vooralsnog de belangrijkste is, al neemt het verzet tegen diesel ook onder politici toe. In Nederland rijden relatief weinig auto's (ongeveer een op de vijf) op diesel. Hier is de uitstoot van met name kooldioxide de afgelopen jaren gedaald dankzij het stimuleren van hybride-aandrijftechnologieën.

Volkswagen is gesommeerd de kleine half miljoen dieselauto's (en enkele Audi's, die tot hetzelfde concern behoren) die sinds 2009 zijn verkocht in de Verenigde Staten terug te roepen. Als de fraude wordt aangetoond, loopt het concern het risico op een boete van ruim 37 duizend dollar per auto, aldus The New York Times. Daarmee zou de totale boete kunnen uitkomen op 18 miljard dollar, ofwel 16 miljard euro. De bekendmaking komt kort nadat VW op een Duitse autobeurs groots had aangekondigd dat het veel energie gaat steken in de productie van elektrische modellen. Topman Martin Winterkorn heeft namens Volkswagen excuses aangeboden voor het 'beschamen van het vertrouwen van het publiek' en een intern onderzoek naar de affaire aangekondigd.

Eerder werden onder meer het Zuid-Koreaanse Hyundai en Kia in de VS veroordeeld tot het betalen van een boete van 300 miljoen dollar wegens fraude met het brandstofverbruik van hun modellen. Europa wil in 2017 een praktijknorm invoeren voor uitstoot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden