Volkswagen blinkt op salon Genève

De eerste belangrijke Europese autoshow na de sjoemelzaak bij Volkswagen opent in Genève vandaag zijn deuren voor het publiek.

Een doorzichtige auto op de Volkswagen-beurs. Beeld reuters

Hij kan 420 kilometer per uur, heeft een motor van 1.500 pk en kost 2,4 miljoen euro, vóór belastingen. Twee auto's verder staat het bescheidener broertje van de Bugatti Chiron: de Lamborghini Centenario (770 pk en 1,8 miljoen euro). Afgelopen maandag werden beide exotische sportwagens door moederbedrijf Volkswagen aan de pers getoond. Beide auto's lijken niet bepaald uitingen van de soberheid waarvoor VW sinds het dieselschandaal zegt te staan.

Geneve is de eerste belangrijke Europese autoshow na het uitbreken van de sjoemelzaak in september. Na maandenlang te zijn meegesleurd in een maalstroom van slecht nieuws, wilde de concernleiding de mineurstemming nu wel eens doorbreken en haalde de jonge Johann Jungwirth van stal. Het nieuwe hoofd digitaliseringsstrategie mocht tijdens de traditionele persavond vertellen waar het naartoe gaat met VW: de autonoom rijdende auto wordt de nieuwe heilige graal. In 2025 zullen Volkswagens volledig zelfstandig door het verkeer manoeuvreren.

Gedownsized

Jungwirths belofte kwam niet als een verrassing. Hij werkte bij Apple naar verluidt aan het Project Titan, Apples nooit bevestigde plannen voor een autonome auto. Bij VW gaat hij de droom nu verwezenlijken, en toonde het publiek hoe Berlijn er over tien jaar radicaal anders zal uitzien: parkeerplaatsen veranderd in parken, omdat de zelfrijdende VW's zich na gebruik buiten de stad zullen opstellen.

De aanwezige journalisten namen het voor kennisgeving aan. Voor hen was het grootste nieuws dat de normaal gesproken extravagante VW-avond met vele honderden gasten was gedownsized naar een tamelijk sobere bijeenkomst waarvoor slechts vierhonderd man was uitgenodigd. De boodschap: het eens arrogante Volkswagen is nederig geworden.

Een dag later is daarvan op de beursvloer weinig te merken: auto's staan als vanouds opgesteld in zeeën van licht, geflankeerd door jonge vrouwen in elegante jurken. Topmannen van dienst trekken er doeken van de nieuwste modellen Scenic, Verso of Ioniq, vergezeld door eurovisierockdeuntjes die het avontuurlijke karakter van de nieuweling benadrukken. In de Geneefse glitterwereld is weinig te merken van de donkere wolken aan de einder bij VW. Hier is het business as usual, omdat de autoliefhebber dat nu eenmaal verwacht.


Beeld getty

Alles verkocht

Dus stralen bij VW en dochtermerken Audi, Porsche en Seat de stands, al lijkt het bij Volkswagen allemaal wat minder uitbundig. Niettemin is er ergernis. Analisten vragen zich af hoe het kan dat VW opnieuw een kostbaar project als de Chiron presenteert (op zijn voorganger, de Bugatti Veyron, verloor het concern volgens onbevestigde berichten vijf miljoen euro per verkocht exemplaar), terwijl het miljardenclaims boven het hoofd hangt en veel andere projecten op de nominatie staan afgeschoten te worden. Naar verluidt wilde topman Müller de lancering van de Chiron niet afblazen omdat de ontwikkeling zo goed als voltooid was toen het dieselschandaal uitbrak en er nu tenminste iets kan worden terugverdiend. Bovendien groeit de markt voor supersportauto's nog altijd, dus afzet is er genoeg. Bewijs: alle veertig Lamborghini Centenario's zijn al verkocht.

Onduidelijk blijft of Volkswagen de miljarden onderzoeksgeld die nodig zijn om zijn auto's zelfrijdend te maken, kan vrijspelen als de schadeclaims straks echt torenhoog uitvallen. Dan zou Jungwirths utopie van een Volkswagenvrij Berlijn nog weleens een heel andere oorzaak kunnen hebben.

Dat is de cynische blik. Het is ook mogelijk dat de schokgolven van het emissieschandaal de koers van het concern hebben verlegd. Dat VW zich meer gaat ontwikkelen als softwaremaker en dienstverlener. Waarom ook niet. De auto's van nu zijn al zo perfect dat een groot deel van het onderzoeksgeld misschien naar elektrisch en autonoom rijden kan. Op de Autosalon van 2025 zullen we het weten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden