Volhardende allesclaimer met gevoel voor affaires

Op z'n kantoor werken 70 juridische medewerkers. Want waar iets te claimen valt, daar is Stef Smit.

Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. Beeld anp

Een doorbijter wordt hij genoemd. Iemand die consumentenleed weet om te zetten in klinkende schadeclaims. Maar tevens een zakenman die zelf ooit deel uitmaakte van het apparaat dat hij nu bevecht. Onder leiding van directeur Stef Smit (51) is ConsumentenClaim uitgegroeid tot dé claimclub van Nederland. Woekerpolissen, foute beleggingsproducten, gedupeerden in een vrachtwagenkartel of de zitplaatsperikelen bij de NS, overal waar Smit kans ziet schade te claimen, doet hij dat.

Hij heeft succes omdat hij in plaats van één zaak voor één consument te voeren ten strijde trekt namens velen tegelijkertijd. Dit doet hij op basis van no cure, no pay. Deelname aan een massaclaim is bij zijn claimclub gratis. Zijn Amsterdamse claimkantoor - inmiddels 70 (veelal) juridische medewerkers groot - vangt bij succes tussen de 15 en 25 procent van het schadebedrag. ConsumentenClaim stelt in tien jaar tijd al meer dan 150 miljoen euro aan schadevergoedingen te hebben binnengehaald. Een claim met een disclaimer: want de organisatie houdt de details van de schikkingen die zij treft met de aangeklaagde bedrijven geheim.

ConsumentenClaim boekte vorig jaar een definitieve overwinning in de zogeheten aandelenlease-affaire (beleggen met geleend geld) namens 10 duizend gedupeerden, tegen verzekeraars Dexia en Aegon. De tot aan de Hoge Raad uitgevochten rechtszaak sleepte zich al sinds het begin van het vorige decennium voort.

Na iedere rechterlijke uitspraak over de rechtmatigheid van een aanklacht moet ConsumentenClaim met dat vonnis voor elke klant individueel de geleden schade claimen.

In de woekerpolisaffaire (beleggingsverzekeringen met hoge kosten) vertegenwoordigt Smits kantoor naar eigen zeggen 100 duizend klanten. Hij heeft tot nu toe genoegdoening geregeld voor enkele honderden van hen. Smit, getrouwd, twee kinderen, woonachtig in Zaandam: 'We doen tweeduizend juridische procedures tegelijk.'

Voordat hij in 2009 bij ConsumentenClaim in dienst trad als directeur werkte hij 25 jaar in de financiële wereld. In de jaren negentig was hij teamleider bij het onderdeel schadeverzekeringen van verzekeraar ASR. Daarna was hij een manager op de klanten- en productafdeling bij de Europeesche Verzekeringen. In die functie sleutelde hij onder meer aan de polisvoorwaarden van reis- en caravanverzekeringen. Smit: 'Ik heb zelf nooit woekerpolissen verkocht.'

In september 2008 stapte hij over naar DSB Bank van Dirk Scheringa, die onder vuur lag vanwege het verkopen van onverantwoorde kredieten. 'Ik ga niet goedpraten wat er met DSB is gebeurd. Maar ik werd aangenomen om de foute producten te veranderen.' Het was geen idealisme dat hem vervolgens in de armen dreef van ConsumentenClaim. DSB ging eind 2009 failliet en Smit zocht dus werk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden