Nieuws

VodafoneZiggo belooft dubbel zoveel klanten aan te sluiten op sneller internet in 2021

VodafoneZiggo zet in op nog sneller internet. Volgend jaar moeten zes miljoen huishoudens aangesloten zijn op giganet.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Giganet is een internetverbinding waarmee downloadsnelheden tot 1 gigabit per seconde worden gehaald, belooft de aanbieder. Nu zijn drie miljoen huishoudens aangesloten op dat snellere vaste internet, in 2022 verwacht VodafoneZiggo dat alle klanten de mogelijkheid hebben. Let wel: het gaat hierbij om de aansluiting. Hoeveel mensen daadwerkelijk gebruikmaken van giganet wil de aanbieder uit concurrentieoverwegingen niet zeggen.

De strijd om de consument lijkt zich vooral af te spelen op het kunnen bieden van steeds sneller en stabieler internet. Concurrent KPN gelooft in de aanleg van glasvezel, VodafoneZiggo benadrukt dat veruit het grootste deel van haar netwerk al bestaat uit glasvezelkabels. Alleen de verbinding van een plek in de wijk naar huizen is nog een koperen kabel, maar daar is de rek volgens het bedrijf nog lang niet uit. Door slimmere en efficiënter software worden nu bij tests al snelheden gehaald van 5 tot 10 gigabit per seconde, volgens het bedrijf, dus zonder te hoeven graven.

De aanbieder kijkt tevreden terug op coronajaar 2020, waarin de omzet groeide met 2 procent naar 4 miljard euro, en de winst met 6 procent naar 1,9 miljoen euro. In 2020 kwam er een recordaantal mobiele klanten bij van 273 duizend. Ook kwamen er 113 duizend ‘geconvergeerde’ huishoudens bij, die een of meer vaste diensten plus een of meer mobiele diensten afnemen. 43 procent van het aantal klanten neemt vaste en mobiele diensten af. Dat is belangrijk voor de aanbieder, omdat klanten die beide diensten afnemen minder snel overstappen.

Door concurrentie op de markt voor snel internet verloor VodafoneZiggo bijna 39 duizend klanten die vast internet afnamen. Dat de aanbieder toch groeide komt door verhoogde prijzen, en doordat een kostenbesparing van 210 miljoen euro een jaar eerder werd behaald dan gepland.

Bijna een jaar geleden ging een groot deel van Nederland in korte tijd thuis werken, wat veel meer drukte op het netwerk van VodafoneZiggo betekende. Tot problemen heeft al dat videobellen en gebruik van streamingdiensten niet geleid, zegt financieel topman Ritchy Drost in een toelichting op de cijfers. ‘Voor corona was zondagavond de drukste dag van de week, nu is er bijna elke dag wel een record. Maar onze netwerken kunnen dat prima aan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden