Vodafone trekt zich terug uit Japanse markt

Het Britse telecomconcern Vodafone trekt zich terug uit Japan. De Japanse dochter is voor 12,4 miljard euro verkocht aan Softbank, de op een na grootste internetprovider van Japan....

Vodafone, het grootste mobiele-telefoniebedrijf ter wereld, stond de laatste maanden onder grote druk van de aandeelhouders om schoon schip te maken. De koers op de beurs van Londen is de afgelopen zes maanden met een kwart gekelderd. Na het nieuws van de verkoop van de Japanse dochter steeg de koers vrijdagmorgen met bijna 5 procent tot 1,36 pond.

Met de vlucht uit Japan neemt Vodafone-topman Arun Sarin afscheid van de mondiale ambities van zijn voorganger Christopher Gent, die in 2003 opstapte. Gent was verantwoordelijk voor de adembenemende expansie van Vodafone tot een wereldwijde aanbieder van mobiele telefonie met als hoogtepunt de spectaculaire overname van het Duitse Mannesmann voor 101 miljard pond (145 miljard euro) zes jaar geleden.

Maar de glans van de erfenis van Gent verbleekt snel. Vorige maand moest de nieuwe man Sarin tientallen miljarden euro’s afschrijven op de boekwaarde van Mannesmann; de grootste afschrijving in de geschiedenis van het Britse bedrijfsleven. Ook het Japanse avontuur heeft nooit de successen gebracht waarvan Gent droomde. Vorig week trad Gent onverwacht terug als erevoorzitter, een ceremoniële functie, van het bedrijf

Het wachten is nu op de verkoop van het grote minderheidsbelang in het Amerikaanse Verizon Wireless. De meerderheidsaandeelhouder van Verizon is bereid Vodafone uit te kopen voor naar schatting 50 miljard dollar. Als Vodafone daarin toestemt, is het concern weer teruggeworpen op de grote Europese thuismarkten in Groot-Brittannië en Duitsland.

Het Japanse avontuur van Vodafone heeft vijf jaar geduurd. In 2001 werd de Japanse mobiele aanbieder J-Phone overgenomen, die twee jaar later werd omgedoopt tot Vodafone K.K. In die vijf jaar werd blunder op blunder gestapeld. Snelle wisselingen aan de top, herhaalde strategische koerswijzigingen, technische problemen met het netwerk, een traag tempo van innovatie en mobieltjes die onvoldoende waren aangepast aan de hoge eisen die de Japanse klant stelt.

Vodafone K.K. bezet nu de derde plaats op de Japanse markt met ruim 15 miljoen bellers, maar op schier onoverbrugbare afstand van marktleider NTT Docomo (ruim 50 miljoen bellers) en KDDI (25 miljoen). Het bedrijfsresultaat van de Japanse Vodafone-dochter kelderde in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 55 procent tot 610 miljoen euro.

Een nieuwkomer mag proberen de neergaande lijn bij het bedrijf om te buigen. Multimiljonair Masayoshi Son, de oprichter van Softbank en behorend tot de rijkste tien mensen in Japan, sleepte vorig jaar een van de drie nieuwe licenties in de wacht voor mobiele telefonie. Softbank kan in 2007 meteen beginnen met een marktaandeel van 17 procent in de mobiele telefonie in Japan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden