Vodafone eist 115 miljoen vergoeding van KPN wegens machtsmisbruik

Het Britse telecombedrijf Vodafone sleept concurrent KPN voor de rechter omdat het bedrijf lange tijd geen gebundelde diensten heeft kunnen aanbieden via het netwerk van KPN. De Britten eisen een schadevergoeding van 115 miljoen euro.

Beeld anp

De twist gaat over belangrijke technologie, nodig voor het aanbieden van totaalpakketten (internet, telefonie, tv in één abonnement). Vodafone is afhankelijk van KPN voor toegang tot de huiskamers van consumenten. Het bedrijf heeft al wel jaren toegang tot het netwerk, maar beschikte nog niet over de technologie om telecomdiensten te bundelen. KPN beloofde deze technologie voor Vodafone te ontwikkelen en in 2011 te leveren. Vodafone ging die uiteindelijk zelf fabriceren omdat KPN 'herhaaldelijk afspraken niet nakwam'. Door de vermeende KPN-pesterij kon Vodafone pas eind 2014 de totaalabonnementen aanbieden.

Tegen die tijd liep de concurrent van KPN ver achter op andere concurrenten zoals Ziggo, KPN en Tele2. Er woedt een felle onderlinge concurrentiestrijd tussen de telecombedrijven, maar ook tussen KPN en de kabelaars (Ziggo). Nu iedereen op alle netwerken mag concurreren proberen ze zo veel mogelijk elkaars klanten af te pakken.

Bestaande mobieletelefonieklanten zouden als gevolg van de 'valse start' van Vodafone op een andere aanbieder zijn overgestapt. Mede om die reden eist Vodafone genoegdoening voor misgelopen en verloren klandizie.

'Vodafone heeft een beetje een punt', zegt analist Jos Versteeg, die de telecommarkt goed kent. 'Aan de andere kant is KPN altijd trots geweest op zijn netwerk en heeft het bedrijf grote investeringen moeten doen om zijn positie te behouden.'

Spanningen

De zaak is interessant omdat ze de spanningen in de telecomwereld blootlegt. KPN heeft in het verleden al veel vastetelefonieklanten verloren aan nieuwe aanbieders van mobiele telefonie, waaronder Vodafone. Daarbovenop kwam ook nog eens de concurrentie van diensten als WhatsApp.Dit leidde tot kelderende inkomsten uit sms'jes. KPN wil niet ook de volgende slag verliezen; die om de gebundelde diensten.

Het concern legt daarom volop glasvezel aan en heeft eerder al zijn bestaande, landelijke netwerk van koperkabels geüpgraded. Dat is een strategisch zet, zegt Versteeg. Het 'oude' KPN kan door die investeringen dezelfde moderne diensten aanbieden als de kabelaars.

Met behulp van een felle marketingcampagne heeft de telecomaanbieder de afgelopen jaren marktaandeel kunnen pakken ten opzichte van Ziggo en UPC (opgegaan in Ziggo). Vodafone geldt in dat opzicht als vervelende pottenkijker. De ware bedreiging gaat uit van de kabelaars. Zij kunnen naast tv en internet nu telefonie over het internet leveren.

Miljoenenboetes

In de afgelopen jaren heeft KPN verscheidene miljoenenboetes gehad van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wegens het illegaal dwarszitten van concurrenten. De Britten spreken over 'misbruik van een dominante marktpositie'. Opvallend genoeg maken ze niet de gang naar de ACM, maar naar de rechter. De toegang tot het netwerk is hun strikt genomen niet ontzegd.De bundelingstechnologie was onderdeel van een vrijwillige, commerciële afspraak, laat Vodafone doorschemeren. De Britse concurrent had geen zaken hoeven doen met KPN.

KPN laat in een reactie weten zich niet 'te herkennen in het door Vodafone geschetste beeld'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden