Vliegveld Lelystad kijgt nieuwe terminal en langere landingsbaan

Vliegveld Lelystad mag definitief uitbreiden. De Raad van State (RvS) verklaarde de bezwaren die de Vogelbescherming en een aantal omwonenden tegen de uitbreiding hadden ingediend woensdag ongegrond.

Het is de bedoeling dat Lelystad op termijn korte en middellange vakantievluchten van Schiphol overneemt. Beeld anp

Een verbouwing moet de luchthaven geschikt maken voor vakantievluchten met grote passagiersvliegtuigen. De landingsbaan wordt verlengd en er komt een nieuwe passagiersterminal.

De bouwbedrijven die de plannen moeten uitvoeren hebben de uitspraak van de Raad van State niet afgewacht. Vorige week maandag begon Dura Vermeer al met de voorbereidingen van de verbouwing. Het vliegveld krijgt een nieuw bestaan als 'recreatieluchthaven'. De eigenaar het Flevolandse vliegveld, Schiphol, zit tegen de grens aan van 500 duizend 'vliegbewegingen' per jaar en kan daarom niet veel meer groeien.

Die beperking van het aantal starts en landingen is afgesproken met omwonenden van Schiphol om de geluidshinder te beperken. Een deel van het vliegverkeer moet in de toekomst daarom uitwijken naar Lelystad, het beoogde nieuwe vertrekpunt van veel vluchten naar vakantiebestemmingen binnen Europa en rond de Middellandse Zee.

Beeld anp

Schiphol, het succes en de schade

Een grasveld met een paar loodsen, meer stelt Schiphol niet voor als het eerste militaire vliegtuig er in 1916 op een weiland in de Haarlemmer­meer­polder landt. Honderd jaar later vervoert Schiphol meer dan 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei.

Zwaardere vliegtuigen

De ingebruikneming van de vernieuwde Flevo-luchthaven stond gepland voor 1 april 2018. Eind november liet staatssecretaris Dijksma (PvdA) van Infrastructuur echter weten dat de opening waarschijnlijk een jaar vertraging oploopt vanwege problemen met onder meer het onderling afstemmen van de vluchtroutes vanuit Lelystad en Schiphol. Het aantal vertrekkende en aankomende vluchten moet op Lelystad in vijf jaar oplopen van tweeduizend naar tienduizend per jaar. In 2033 zullen dat volgens de planning 25 duizend vluchten zijn en in 2043 maximaal 45 duizend.

Om de grotere passagiersvliegtuigen te kunnen verwerken wordt de start- en landingsbaan van Lelystad verlengd van 1.250 naar 2.700 meter en verbreed van 30 naar 45 meter. Dat maakt de luchthaven geschikt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320. Ook worden nieuwe taxibanen aangelegd en vliegtuigopstelplaatsen, waar de toestellen kunnen keren en parkeren.

Beeld anp

Lees ook

Het aantal vakantiegangers op Schiphol neemt zo sterk toe dat de luchthaven uit haar voegen barst. Vliegmaatschappijen moeten daarom naar de polder, vindt Schiphol. Maar welke zichzelf respecterende maatschappij wil vanaf Lelystad Airport vliegen?

Nu de luchthaven in Lelystad mag uitbreiden, is de vraag welke vliegmaatschappijen Schiphol zo ver krijgt om te verhuizen. En wat zijn de gevolgen voor het milieu?

Het luchthaventerrein krijgt daarnaast een nieuwe, grotere terminal met een vloeroppervlakte van tenminste 10 duizend vierkante meter. Die uitbreiding is nodig voor de verwerking van de extra bagage en passagiers. Daar hoort ook een nieuwe parkeerplaats bij, inclusief de aanleg van onder meer 'kiss & ride'-plaatsen voor het afzetten van reizigers.

De verlengde en verbrede landingsbaan moet eind van dit jaar al klaar zijn, inclusief nieuwe baanverlichting. De eerste maanden van 2018 gelden als testperiode.

Tijdens de werkzaamheden zal het vliegverkeer op Lelystad gewoon doorgaan. Volgens bouwer Dura Vermeer is dit mogelijk door een gefaseerde aanleg van de landingsbaan. Iedere uitbreiding van de baan begint pas als een andere uitbreiding is voltooid.

Nadelig voor vogels

De bezwaarmakers tegen de uitbreiding waren twee akkerbouwers die percelen vlakbij het vliegveld bezitten en de Vogelbescherming. De ene akkerbouwer protesteerde omdat op zijn akkers naderingsverlichting van de luchthaven moet komen, de andere is bang dat het vliegverkeer problemen voor zijn windturbine gaat veroorzaken. De Vogelbescherming vreest dat de omliggende natuurgebieden gevaar lopen door de groei van de luchthaven. Met name kiekendieven, een roofvogelsoort, zouden in de problemen komen. De Raad van State gaat daar niet in mee. Tegen de uitspraak is geen beroep meer mogelijk.

Schiphol is verheugd over de uitspraak. Die schept volgens het luchthavenbedrijf duidelijkheid over de ontwikkeling van Lelystad Airport tot de vakantieluchthaven van Nederland. 'Dit is positief nieuws voor de luchtvaartsector in Nederland', aldus een woordvoerder.

De Vogelbescherming is teleurgesteld maar ziet ook een lichtpunt. Een woordvoerder: 'Volgens de Raad van State blijkt uit gedegen onderzoek dat de uitbreiding niet nadelig is voor vogels in de Oostvaardersplassen. Dat betekent ook dat de luchthaven geen maatregelen kan nemen die dat wel zijn, zoals het verjagen van ganzen.'

Niet alleen natuurbeschermers hebben bezwaren tegen de veranderingen op Lelystad Airport. Maandag doet de rechtbank Lelystad uitspraak in een kort geding van een forens uit Schoonhoven. Hij eist heropening van de grasbaan van het vliegveld. De man vloog volgens omroep Flevoland voor zijn werk vrijwel dagelijks met een microlight-vliegtuig naar Lelystad. De luchthaven heeft de grasbaan gesloten om plaats te maken voor de nieuwe terminal. Ook zou de combinatie van kleine toestellen met de grote luchtvaart te gevaarlijk zijn. Als de piloot het kort geding wint, kan de uitbreiding gewoon doorgaan, maar moet het vliegveld een andere plek zoeken voor de grasbaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.