Vliegtuigfusie krijgt zegen van Brussel na offer

Na toegevingen van Boeing en intensief politiek beraad heeft de Europese Commissie woensdag de fusie van deze vliegtuigbouwer met McDonnell Douglas goedgekeurd....

Van onze correspondenten

BRUSSEL/WASHINGTON

'Boeing heeft op het nippertje de concessie gedaan die wij al weken lang willen', aldus woensdag een glunderende Europees Commissaris voor mededingingszaken, Karel van Miert. De concessie van Boeing om de exclusieve, twintigjarige leveringscontracten met drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen op hoofdpunten te wijzigen gaf voor Van Miert de doorslag. De exclusiviteitsclausules in deze contracten met American, Continental en Delta zullen worden geschrapt.

Het nieuwe Boeing, de grootste producent van passagiersvliegtuigen ter wereld, belooft ook in de komende tien jaar geen exclusieve contracten met andere maatschappijen te sluiten. 'Daarmee is voorkomen dat een groot deel van de Amerikaanse markt is gesloten voor de concurrentie', aldus Van Miert.

Boeing deed op de valreep nog enkele toezeggingen. Zo zal het Amerikaanse concern octrooien, patenten en know-how tegen marktprijzen ter beschikking stellen aan de concurrenten. De Europese Commissie was bang voor een ondoorzichtige overdracht van technologie van de defensiepoot van Boeing naar de civiele vliegtuigbouw. Een belangrijke toezegging van Amerikaanse kant is ook dat Boeing geen misbruik zal maken van zijn dominante marktpositie door leveranciers van onderdelen, stoelen, motoren en elektronica exclusief voor zichzelf op te eisen. Verder wordt de civiele vliegtuigbouw van MD ten minste voor de komende tien jaar in een aparte juridische eenheid ondergebracht.

MD haalt weliswaar nog maar heel weinig nieuwe orders in de burgerluchtvaart binnen, maar heeft nog steeds wel 24 procent van de vliegtuigen wereldwijd rondvliegen. Die oudere toestellen moeten onderhouden en straks vervangen worden. De Commissie vreesde dat Boeing deze klanten wat al te gemakkelijk kon binnenhalen. De juridische scheiding moet de concurrentie nog een kans bieden.

Na het nieuwe aanbod van Boeing heeft de Commissie gisteren nog geen formeel besluit genomen. Eerst moeten de fusievoorwaarden nog precies op papier worden gezet en moet het adviescomité van de EU worden geraadpleegd. Maar commissievoorzitter Santer constateerde in zijn college wel een grote mate van consensus ten gunste van de overeenkomst. Volgende week wordt de formele goedkeuring verwacht, tenzij Frankrijk nog voor problemen zorgt. De Franse minister van Europese Zaken Pierre Moscovici zei gisteren dat de Amerikaanse concessies niet ver genoeg gingen.

De Duitse en Britse regeringen daarentegen reageerden positief op het besluit van Van Miert. Ook president Clinton liet weten tevreden te zijn. Amerikaanse Congresleden noemden de toegevingen van Boeing verstandig en een geringe concessie om een groter doel te bereiken. De president-directeur van American, R. Crandall, zei dat de toegeving van Boeing geen invloed zal hebben op het aankoopbeleid van zijn concern. Dat betekent dat American net als bijvoorbeeld de grootste luchtvaartmaatschappij van de VS, United, in de komende decennia Boeing's zullen kopen.

Phil Condit, president-directeur van Boeing zei dat voor hem het belangrijkste is dat de fusie doorgaat. Woordvoerders van het concern wezen erop dat de toegevingen geen gevolgenhebben voor de positie van Boeing op de wereldmarkt. Airbus, het consortium van Franse, Britse, Duitse en Spaanse vliegtuigbouwers, zei gisteren de details van het akkoord te willen bestuderen alvorens te reageren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden