'Vliegtickets komende jaren tot 10 euro duurder door drukte op Schiphol'

De drukte op Schiphol leidt volgens nieuw onderzoek tot een hogere prijs voor vliegtickets. Gemiddeld is de reiziger 5,65 euro per ticket meer kwijt omdat de capaciteit van de Amsterdamse luchthaven op piekmomenten beperkt is. Tegen het jaar 2035 zal die meerprijs zijn verdubbeld, tot 10,42 euro per enkele reis. Deze cijfers staan in een rapport dat is opgesteld in opdracht van ACI Europe, de brancheclub van meer dan 500 Europese luchthavenbedrijven.

Passagiers in de aankomsthal tijdens de drukste dag van het jaar op luchthaven Schiphol, 12 augustus 2016. Beeld anp

De organisatie heeft de afgelopen jaren vaker gepleit voor meer ruimte voor de Europese luchtvaart. De meeste van haar grotere leden zitten namelijk tegen hun taks aan, omdat overheden het aantal vliegbewegingen beperken om de vervuiling en de geluidshinder tegen te gaan. De congestie op de grotere Europese luchthavens kost de vertrekkende reizigers volgens het rapport nu al jaarlijks totaal rond de 2,1 miljard.

De onderzoekers komen tot hun resultaten door de drukte op vliegvelden te becijferen en te kijken naar de prijzen voor vliegtickets. Ze erkennen dat in hun rekensommen een aantal factoren zoals schommelingen in de brandstofprijzen niet aan bod komt en dat hogere prijzen gelden voor piekmomenten. Dat zijn meestal de tijdstippen waarop zakenreizigers het luchtruim kiezen. Zij betalen veel meer voor gunstige vertrektijden dan de vakantievierder die 's ochtends vroeg in de 'stillere' uren op de luchthaven naar zijn bestemming afreist.

Koren op de molen

De Europese luchthavens verwerkten volgens ACI Europe in 2015 ruim 1,9 miljard reizigers - aankomend, vertrekkend en weer doorreizend bij elkaar opgeteld. De schaarste aan capaciteit zou elke reiziger dus 1,10 euro kosten. Als er alleen wordt gekeken naar het aantal vertrekkende passagiers gaat het om 626 miljoen klanten. Worden alleen de passagiers meegeteld die vliegen vanaf een luchthaven met congestie, dan tellen er 366 miljoen mee. Zo komt het rapport aan een gemiddelde hogere prijs voor een vliegticket van 5,65 euro.

Het rapport van ACI Europe is koren op de molen van KLM, de grootste klant van Schiphol. De luchtvaartmaatschappij klaagt al langer dat het te druk is op de nationale luchthaven. KLM richt zijn pijlen vooral op prijsvechters als EasyJet en Ryanair, die steeds meer 'slots' (starts en landingen) opsouperen. KLM zou graag zien dat er meer capaciteit zou moeten gaan naar intercontinentale - meer profijtelijke - luchtroutes.

Deze week nog klaagde KLM over het besluit van Schiphol om meer dan 9.000 slots die in de winter niet gebruikt werden aan de zomermaanden toe te voegen. Volgens het bedrijf kan de luchthaven de drukte nu al niet aan, ondanks de recente opening van een nieuwe, tijdelijke vertrekhal die met 22 incheckbalies goed is voor het afhandelen van 2 miljoen reizigers per jaar.

Overigens moet de (Europese) reiziger ook buiten de drukke momenten rekening houden met hogere prijzen voor vliegtickets. Zweden wil met ingang van volgend jaar een milieuheffing gaan instellen van 80 tot 430 kronen (8,50 tot 45 euro). Online ticketverkoper Tix.nl meldt dat zowat de helft van de Nederlandse luchtvaartbedrijven de tarieven voor ruimbagage heeft verhoogd met gemiddeld 21 procent. Bij Corendon steeg de prijs per koffer gemiddeld zelfs met 30 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden