Vliegticket wordt steeds meer woekerpolis

Het overgrote deel van de prijs van een vliegticket bestaat uit toeslagen, heffingen en belastingen. En die gaan steeds verder omhoog.

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Een vliegticket krijgt steeds meer het karakter van een woekerpolis. In de ticketprijs zitten zo veel toeslagen, heffingen en belastingen verborgen dat het ‘vliegrendement’ meer en meer ondergesneeuwd raakt.

Wie bij de KLM een retourtje Londen boekt (met een reisdatum vanaf 1 juli) betaalt daarvoor 214,47 euro. Van dit bedrag is 72 euro de daadwerkelijke ticketprijs, nodig om de passagier van Amsterdam naar Londen te vliegen en terug.

De resterende 142,47 euro betaalt de passagier aan een waaier aan allerlei extra kosten. Zoals Bijvoorbeeld een geluidsisolatietoeslag (2 euro), een Passenger Service Charge (13,22 euro) en een Security Service Charge (12,87 euro).

De laatste twee heffingen gaan per 1 november fors omhoog. Ook moet luchthavenbelasting worden betaald voor de eindbestemming.

Vanaf 1 juli betaalt iedere passagier die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekt ook nog eens ‘vliegbelasting’. Voor vluchten binnen Europa is dit 11,25 euro per persoon. Buiten Europa: 45 euro. En dan is er de brandstoftoeslag, gisteren door de KLM verhoogd. Voor een retour in Europa 62 euro. Intercontinentaal: 196 euro.

Naast de Security Service Charge van Schiphol toucheert de KLM ook een eigen veiligheidstoeslag van 5 euro. Met dit bedrag wordt de verhoogde verzekeringspremie betaald ‘in verband met het verhoogde risico op terroristische aanslagen’.

Tot slot betaalt de passagier per KLM-ticket 10 euro ‘reserveringskosten’.

En oh ja, wie per creditcard afrekent, betaalt 7,50 euro toeslag. Reizen met een papieren ticket kost 30 euro extra.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden