Vliegen met recht

VERTRAGING, OVERBOEKING, VERLOREN BAGAGE: VLIEGTUIGPASSAGIERS HEBBEN SINDS DONDERDAG MEER ZEKERHEDEN...

Op 3 januari 2004 kwamen 148 mensen om het leven door een vliegtuigcrash in zee bij de Egyptische badplaats Sharm-El-Sheikh. Sommige slachtoffers hadden vooraf geen flauw benul dat ze met Flash Airlines naar Parijs zouden vliegen. Hun ticket hadden ze bij andere maatschappijen geboekt.

Al voor het noodlottige ongeluk hield de reputatie van Flash Airlines niet over. Wegens hoge veiligheidsrisico's werd de maatschappij al sinds oktober 2002 geweerd van de Zwitserse luchthavens. Maar de passagiers wisten dat niet.

Dat moet veranderen. De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, keurde woensdag een voorstel goed waarbij passagiers vooraf moeten worden geïnformeerd met welke maatschappij ze vliegen. Ook moeten lidstaten elkaar snel op de hoogte gaan stellen over veiligheidsrisico's. De lidstaten en het Europees parlement moeten nog met de voorstellen instemmen.

'Als op de terugreis alsnog een onbekend vliegtuig bij de gate staat, dan moet u voor het instappen in een lijst bij de balie kunnen nagaan of die maatschappij even veilig is als die waar u heeft geboekt', aldus eurocommissaris Jacques Barrot (Transport) afgelopen week. 'Zo niet, dan hebt u recht op een veiliger alternatief.'

Ook nam de Europese Commissie woensdag een voorstel aan waardoor luchtvaartmaatschappijen geen passagiers meer mogen weigeren wegens handicap of hoge leeftijd. Zij moeten reizigers gratis helpen op het vliegveld en in het vliegtuig zelf. Jaarlijks vliegen zeven miljoen gehandicapten.

De extra kosten voor de verplichte service zouden voor de maatschappijen tegen de 6 miljoen euro lopen. Dat valt mee, vindt Barrot. 'In december kreeg een prijsvechter van een Britse rechter een boete van 1300 pond, omdat een man zijn rolstoel niet mocht meenemen', aldus Barrot. 'Dergelijke juridische gevechten sparen ze uit.'

Ook dit plan moet nog worden aangenomen door de lidstaten en het Europees parlement. Wel geldt sinds donderdag in de EU en in Zwitserland een aantal andere nieuwe of aangescherpte rechten bij vertraging, overboeking of annulering.

Al sinds 1991 krijgen vliegtuigpassagiers een schadevergoeding bij overboekingen. Toch bleven maatschappijen meer tickets verkopen dan ze stoelen hadden. In 2002 werden in Europa 250 duizend passagiers de dupe van 'instapweigering'.

Wie tijdig incheckt voor een charter-of lijnvlucht die forse vertraging heeft, moet gratis bijstand krijgen: iets te eten en te drinken, en zo nodig een hotelkamer. Ook moet de maatschappij transfers regelen en verlate reizigers in de gelegenheid stellen een telefoontje te plegen.

Deze regeling geldt bij een vertraging van twee uur of meer voor vluchten tot 1500 kilometer, van drie uur of meer voor langere vluchten binnen de EU en voor alle andere vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer. Wie een vlucht van meer dan 3500 km maakt, heeft pas na vier uur oponthoud recht op bijstand.

Sommige maatschappijen helpen hun klanten nu al uitgebreid bij problemen. Voor hen verandert weinig. Zij verwachten wel moeilijkheden bij het aantonen van overmacht - dan hoeven ze geen schade te vergoeden.

Maar vooral prijsvechters als Easyjet en Ryanair klagen steen en been over de nieuwe sancties. Wie voor slechts enkele tientjes een vlucht boekt, heeft immers ook recht op 250 euro, indien het vliegtuig overboekt blijkt.

'De compensatie staat in geen verhouding tot de prijs van veel tickets', zegt een woordvoerder van het Ierse Ryanair, dat zich onder protest aan de regels onderwerpt. 'We vergelijken onze vluchten met vliegende bussen. Als u de laatste bus mist, hebt u ook pech.'

De Franse Transportcommissaris Barrot heeft niet enkel het luchtverkeer op de korrel. Brussel werkt al aan vergelijkbare regels voor (internationale) treinreizen. Daarna moeten er ook sancties komen bij vertragingen, overboeking en annulering van ferry's en internationale buslijnen. Barrot hoopt dat die sectoren op vrijwillige basis maatregelen invoeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden