AnalyseVliegverkeer

Vliegen blijft voorlopig nog een gok met vleugels

Er kunnen al vluchten worden geboekt, maar of ze doorgaan is nog maar de vraag. Passagiers komen vaak terecht in een molen van annuleringen, omboekingen en onbetaalde vouchers, en zelden in het vliegtuig van hun keuze. 

Een passagier die mee kan met een vlucht van Delta Air die wel doorgaat. Beeld AP

Zijn huwelijk moest twitteraar @Chrswrites uitstellen vanwege de corona-uitbraak. Maar een kleine huwelijksreis naar Lissabon leek er wel in te zitten, na opbeurende geluiden dat de grenzen weer opengingen voor toeristen. Tot vorige week donderdag, toen Transavia hem een mail stuurde: zijn vlucht was geannuleerd. Halsoverkop zegde het stel zijn hotel in Lissabon af.

Een dag later was er weer nieuws van de luchtvaartmaatschappij: ‘uw boeking is gewijzigd.’ ‘Kortom, de huwelijksreis gaat door, maar nu hebben we geen plek meer om te slapen’, verzucht de ongelukkige reiziger op Twitter.

Klachten

Die ervaring staat niet op zichzelf. Op sociale media regent het klachten over geannuleerde reizen en plots veranderende reisschema’s. De hervatting van het vliegverkeer loopt allesbehalve rimpelloos. ‘We hebben de laatste dagen tientallen meldingen ontvangen’, bevestigt de Consumentenbond.

Voor wie online een vlucht wil boeken lijkt alles op het eerste gezicht business as usual. Je vult op de website je bestemming in, kiest de datum voor vertrek en rekent af. Maar dan blijkt later dat een ticket absoluut geen garantie dat het toestel ook werkelijk vliegt.

Zo boekte de dochter van Erica van den Dungen uit 's-Hertogenbosch op 27 mei bij Transavia een vlucht van Rome naar Rotterdam voor 11 juni. Het charterbedrijf had gezegd op 4 juni ‘voorzichtig weer routes op te starten’, en de Italiaanse overheid wilde de grenzen op 3 juni weer openen. Op 28 mei, een dag na de boeking, volgt een koude douche. De vlucht wordt geschrapt. ‘Wat zijn dat voor praktijken?’, mailt moeder Van den Dungen. 

‘Goede vooruitzichten’

Transavia zegt dat het per week een inschatting maakt van welke bestemmingen ‘goede vooruitzichten bieden op de korte termijn’ als het gaat om de versoepeling van de reisrestricties. Het kán anders lopen. Het bedrijf heeft ook te maken met een verlaging van de frequentie op bestemmingen. ‘Zo vliegen we op Faro maar een vlucht per dag, terwijl we er normaal drie uitvoeren.’ Op de website staat de waarschuwing dat ‘nog veel vluchten worden geannuleerd.’ Kunnen klanten voor Faro dan niet mee met het vliegtuig dat diezelfde dag wel gaat? Jawel, moppert een reiziger op Facebook: voor het dubbele tarief.

Wizz Air, de Hongaarse prijsvechter, kondigde begin mei aan deze maand honderden vluchten te gaan uitvoeren. Die werden in de weken daarop grotendeels geschrapt, zegt het Britse onderzoeksbureau OAG.

In de VS worden vluchten aangeboden waarvan vrijwel zeker de helft niet doorgaat, stelt de luchtvaartsite Simple Flying. ‘Zo wekken ze de illusie van flexibiliteit.’ Als het eenmaal zover is worden vluchten samengevoegd en wordt de reiziger omgeboekt. Of gepaaid met een voucher. Dat is niet voor iedereen een zinnige optie, zegt Henk Raaff uit Amsterdam. Hij probeert al twee maanden bij KLM het geld terug te krijgen voor een geannuleerde reis naar Japan. ‘Ik ben 82 jaar. Dat maakt mijn toekomstige reisvooruitzichten tamelijk onzeker.’

Zelf uitzoeken

Op websites gaan er geen alarmbellen af, als de klant een reis boekt naar een land dat nog niet van het slot is. Eventuele reisbeperkingen zoals quarantaines of doktersverklaringen moet de klant zelf uitzoeken, vinden reisorganisaties. Ze verwijzen naar de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken of die van de internationale luchtvaartkoepel IATA, in het Engels.

Ergernis blijft er ook bestaan rond de terugbetalingen, die volgens de Europese regels binnen een week moeten gebeuren als de klant geen voucher of omboeking wil.

Ben Ale uit Delft zegde eind maart een reis naar Venetië af. Hij kreeg bij KLM eerst te horen dat het zes weken zou duren voor hij zijn geld zou terug zou zien, vervolgens acht tot tien weken en daarna twaalf weken. ‘Nog een keer bellen is een verspilling van tijd, omdat men mij dan zal zeggen dat de afhandelingstijd 14 weken is geworden.’

Bij Ryanair had eind vorige maand 84 procent van de reizigers die om restitutie hadden gevraagd nog niets vernomen, bleek uit een rondvraag van de Britse consumentenbond Which. We moeten miljoenen aanvragen verwerken, reageerde de Ierse prijsvechter. Oftewel: het kan even duren. Vliegen blijft nog even een gok met vleugels.

Lees ook

Hoe veilig is opeengepakt in een vliegtuig zitten nu?
Daar waar de theater- en bioscoopzalen nagenoeg leeg moeten blijven, stijgen vanaf Schiphol vliegtuigen op die tot op de laatste plaats bezet zijn. Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de besmettingsgevaren van corona tijdens het vliegen?

Met z’n allen de lucht in? De Kamer wil een protocol
In bus, tram en metro geldt overal de 1,5-meterregel, maar in het vliegtuig niet. De Tweede Kamer snapt daar niks van en eist duidelijkheid.

Vleugellam: coronaramp gaat aan geen enkel Europees luchtvaartbedrijf voorbij
Twee maanden nadat het vliegverkeer tot stilstand is gekomen, maakt de luchtvaart de voorlopige balans op. In Europa leidt de coronapandemie al tot tienduizenden ontslagen, de afschrijving van honderden vliegtuigen en miljarden aan staatssteun. En het einde is nog niet in zicht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden