Vleugeldeuren, racemonsters en origami

Wie de foto’s van de Parijse autosalon ziet, kan niet anders concluderen dan dat het de komende jaren op de weg een boeiende, kleurrijke en visueel spannende tijd wordt: vleugeldeuren, gemeenkijkende autoneuzen, knalkleuren en cabrio’s die meer weg hebben van een origami-vogeltje dan van een auto-zonder-dak....

Alleen jammer dat het allemaal niet doorgaat. Op grote autobeurzen, en zeker op de beurs in Parijs die tot 15 oktober duurt, doen autofabrikanten hun uiterste best zo frivool mogelijk uit de hoek te komen. Onder de noemer ‘concept car’ laten de ontwerpers zien waartoe ze in staat zijn wanneer ze eens geen rekening hoeven te houden met de smaak van een groot publiek, technische beperkingen of de kosten van ontwikkeling en productie.

Toch zijn niet alle getoonde auto’s extravagant: ook de reguliere vernieuwing van het wagenpark komt aan bod. Zo toont Volvo de C30. Voor de Zweden een kleintje, waarvan het uiterlijk knipoogt naar de klassieke Volvo 1800 ES uit 1972. De auto moet de harten veroveren van klanten die anders in een Audi A3 of een BMW 1-serie zouden stappen. De auto is tegen het eind van het jaar te koop.

Minder concreet zijn de plannen voor de vernieuwde Twingo. De auto, in 1993 begonnen als het eigenwijze opdondertje van Renault, is toe aan modernisering. Het studiemodel blijkt een stoere, krachtige stadsauto die lichtjaren lijkt verwijderd van de vrouwelijke, frivole, oer-Twingo.

Collega-autobouwer Citroën toont een auto met vleugels: de C-Métisse. De vierdeurs coupé is geschikt voor een zuinige hybride-aandrijving. De uitbundige knalrode Métisse heeft vleugeldeuren voor, en achter portieren die als een halve boog omhoogzwaaien. In combinatie met het wit-lederen interieur doet het concept het vooral goed op de foto. Op de weg zal hij nooit worden gesignaleerd.

Naar Opels eerste SUV, de Antara, werd reikhalzend uitgekeken. Opel komt met een luxe-terreinwagen op het moment dat het sentiment zich tegen dit soort benzineslurpers keert. De Antara is gebaseerd op de Chevrolet Captiva, een auto elders uit het General Motors-concern. De ontwikkelingskosten waren hierdoor te overzien. De auto moet knokken tegen succesnummers als de Hyundai Santa Fe en de Landrover Freelander.

Van een heel andere orde is de spectaculaire vormstudie van Peugeot. De 908 RC moet een kat voorstellen: de koplampen hebben een gemene blik, de achterlichten zijn de klauwen en de 12-cilinder motor drijft het gevaarte op tot 300 km per uur.

Ook Audi laat op de salon een dergelijk racemonster zien. In tegenstelling tot de 908 zal deze Audi R8 wél op de weg komen. Alhoewel, de 4-liter V8-motor met 420 pk maakt ook dit geen auto voor dagelijks gebruik. Tenzij de bestuurder in Monaco of Bahrein woont.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden