Virgin gaat prijsstunten op Schiphol

Vanaf 30 maart komt er weer een prijsvechter bij op Schiphol. Vanaf die datum gaat Virgin Express, de goedkope vliegtuigmaatschappij van de Britse zakenman Richard Branson, dagelijks van Amsterdam naar Rome vliegen....

De vluchten kunnen worden geboekt bij BudgetAir, dat eigendom is van de Nederlandse reismagnaat John Fentener van Vlissingen. Beide ondernemers tekenen voor de helft van de opbrengsten en de risico's. Hij bevestigde zaterdag dat het contract met Virgin komende woensdag wordt ondertekend. De prijs voor een vlucht naar Rome is vanaf 59 euro.

BudgetAir van Fentener van Vlissingen heeft zelf geen vliegtuigen. Het bedrijf koopt de vluchten in bij andere maatschappijen.

Virgin Express heeft een vloot van veertien moderne vliegtuigen. De passagiers bij de Britse luchtvaartmaatschappij profiteren van de lage prijzen, maar krijgen - anders dan bij concurrenten als Ryanair en Easyjet - wel de gebruikelijke service. Ook worden de stoelen gereserveerd.

Vanaf Schiphol vliegen nu al twee prijsstunters: EasyJet en Transavia's onderdeel Basiq Air. Op zijn beurt is Transavia voor 80 procent in handen van KLM. Sinds kort vertrekt van de nationale luchthaven ook KLM's eigen prijsvechter Buzz. Buzz doet Londen Stansted en Bournemouth aan.

Fentener van Vlissingen heeft de afgelopen tijd met BudgetAir geëxperimenteerd met goedkope, rendabele vluchten. De resultaten waren volgens hem bevredigend. De bedoeling is dat er naast Rome nog vijf of zes goedkope bestemmingen in Europa bijkomen. Bijzonderheden daarover zullen in februari of maart bekend worden gemaakt.

Fentener van Vlissingen onderzoekt ook of er een goedkope rendabele vlucht op New York mogelijk is. Met Singapore Airlines is een proef gedaan waarbij mensen in één dag en voor weinig geld op en neer konden vliegen. Ook deze opzet bleek rendabel. Het goedkoop vliegen over de oceanen is nieuw. Tot nu toe bewegen prijsvechters zich alleen op de eigen continenten.

Volgens Fentener staan maatschappijen als Singapore Airlines en Continental Airlines te trappelen. Geen wonder, want de maatschappijen zitten met zware lasten. Fentener heeft passagiers en geeft vantevoren een garantie voor de financiële risico's.

Dat is echter nog niet voldoende voor KLM. De nationale luchtvaartmaatschappij stelt zich volgens Fentener vooralsnog erg terughoudend op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.