Vipair wil met twee vliegtuigen gaan vliegen

De doorstart van Air Holland is nog steeds niet voltrokken, maar nu al doemt een nieuwe concurrent op: Vipair. De maatschappij had al een half jaar geleden een vergunning aangevraagd bij de Rijksluchtvaartdienst, maar die werd weer ingetrokken....

Kranenburg zegt nu 14,7 miljoen euro bij elkaar te hebben van institutionele beleggers en banken. Daarop heeft hij zijn aanvrage bij de RLD opnieuw ingediend. Hij wil beginnen met twee splinternieuwe Airbussen, vanaf vliegveld Eindhoven. 'Ik ga niet zoals Air Holland wil met twee oude kisten vliegen', zegt de aspirant-luchtvaartondernemer.

Hij denkt 115 mensen te moeten aantrekken. Onder hen zullen veel stewardessen zijn uit Rusland en Turkije. 'We willen mensen aan boord die de taal spreken van het land waarop we vliegen', zegt hij. Dus Turkse stewardessen naar Turkije, en Russische naar Rusland. Verder wil hij vliegen op Israël, Griekenland, Marokko en Egypte. De contracten zouden al binnen zijn. Sabena en Stork doen het onderhoud. Vipair verwacht snel met vier toestellen te vliegen.

Kranenburg is een oudgediende in de luchtvaart, en verdient zijn geld en sporen als 'luchtvaartadviseur', vooral in het buitenland. Hij heeft goede contacten in de voormalige Sovjet-republieken.

Overigens is het niet de eerste keer dat Kranenburg zijn geluk beproeft met een eigen luchtvaartbedrijf. In de jaren zeventig probeerde hij het met Executive Airlines; in de jaren tachtig was hij adviseur van Eur Avia. Die twee pogingen slaagden niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden