Vijftig jaar opkomen voor de vergeten man

De Consumentenbond bestaat deze week vijftig jaar. De strijd begon in alle eenzaamheid, maar de macht van de klant is sindsdien snel gegroeid....

De band tussen leden en bond is minder hecht. Vroeger deden de leden nog vrijwillig onderzoek, maar eind jaren negentig zijn de laatste ledenwerkgroepen opgeheven.

Bovendien is de consument allang niet meer de 'vergeten man'. Integendeel. Hij staat bij moderne bedrijven centraal. De Consumentenbond is het daar volstrekt niet mee eens. 'De klant is nog lang geen koning', betoogde directeur Felix Cohen anderhalfjaar geleden in deze krant. De bond richt zijn pijlen nu vooral op banken en verzekeraars.

Maar de ambities reiken verder. Ook in de zorg en het onderwijs moet de macht van de consument worden vergroot, vindt Cohen. 'Hier geldt nog altijd een soevereiniteit als bij het oude staatstelefoniebedrijf.' Niet iedereen is het daarmee eens. Dit keer komt de aanval van de oude bondgenoot, de 'linkse' partijen, die zich juist verzetten tegen meer marktwerking in onderwijs en zorg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden