Vijftig bedrijven hebben interesse in RandstadRail

Het bedrijfsleven heeft grote belangstelling voor de aanleg van een nieuwe spoorverbinding tussen Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag. Vijftig ondernemingen uit binnen- en buitenland hebben zich aangemeld voor deelname in dit zogenoemde RandstadRail....

Van onze verslaggever

De projectdirectie van het toekomstige lightrail-net hoopt dat met hulp van de marktsector het spoornet in 2003 van start kan gaan. Het lichtere spoor, waarop vooral regionaal vervoer plaatsvindt, moet een aanvulling worden op het zware spoor, dat door de Nederlandse Spoorwegen wordt geëxploiteerd.

De plannen voor RandstadRail liggen al jaren op tafel, maar waren voor de overheid te duur. De ministers Netelenbos (Verkeer) en Pronk (VROM) stellen nu tussen de 700 miljoen en 1,2 miljard gulden beschikbaar, maar dan moeten bouwers en exploitanten met een doortimmerd plan komen.

RandstadRail zelf denkt dat dat met behulp van het bedrijfleven mogelijk is. Private deelname biedt zelfs de kans het nieuwe vervoersnet verder aan te kleden.

Het is de bedoeling dat Randstad

Rail in 2003 grotendeels over bestaand spoor gaat rijden. De hoofdassen worden het Hofpleinlijntje tussen Rotterdam en Den Haag en de huidige Zoetermeerlijn tussen Zoetermeer en Den Haag. Verder komt er een aftakking naar Berkel en Rodenrijs en een verlenging van de Zoetermeerlijn naar Oosterheem.

Als het plan uitgewerkt is, draagt de rijksoverheid de verantwoordelijkheid voor het regionale vervoer over aan een decentrale overheid. Voor 2008 wordt de exploitatie van het gewestelijke net openbaar aanbesteed. Iedere vervoerder kan dan meedingen naar de exploitatie, uitgezonderd een bedrijf waarin de NS een meerderheidsbelang heeft. De rijksoverheid vindt dat de NS moet worden uitgeloten omdat het een te dominante marktpartij is.

Van de vijftig belangstellende bedrijven voor RandstadRail zijn er veel actief in de civiele techniek en de aanleg en onderhoud van railsystemen. Ook ingenieursbureaus zijn ruim vertegenwoordigd. Financiële instellingen, personenvervoerders en materieelbouwers hebben zich eveneens aangemeld. 20 Procent komt uit Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland.

Een van de belangrijkste kandidaten is het consortium Randstad

Rail. Daarin zitten bouwer Ballast Nedam, de Duitse treinenbouwer ADTranz, NS Reizigers, de gemeentelijke vervoerbedrijven van Rotterdam (RET) en Den Haag (HTM) en busvervoerder Zuid-West-Nederland (ZWN). Ook buitenlandse vervoerders als CGEA/Lovers Rail (Frans) en Arriva (Brits) zijn geïnteresseerd. Nog onduidelijk is in welk consortium zij stappen.

Eind april moeten de voorstellen bij RandstadRail op tafel liggen. Na een grove schifting wil RandstadRail met drie of vier consortia de aanbesteding ingaan. De definitieve gunning is volgend jaar, zodat in 2001 met de bouw en aanpassing van het railnet kan worden begonnen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden