Vijf vragen over de dip van Apple

Voor het eerst in dertien jaar heeft de Californische technologiegigant een omzetdaling in de boeken gezet. Dat is even wennen.

Een winkelbeveiliger houdt de iPhones in de Apple Store in Peking in de gaten. Beeld reuters
Een winkelbeveiliger houdt de iPhones in de Apple Store in Peking in de gaten.Beeld reuters

Wat is de oorzaak van die daling?

De omzetdaling is vooral het gevolg van een gedaalde verkoop van iPhones, maakte het Amerikaanse technologieconcern dinsdag na het slot op Wall Street bekend. Volgens Apple is de tegenvaller tijdelijk, maar beleggers vrezen het ergste.

Waar zit de pijn?

Apple zelf wijst op groeivertragingen in de wereldeconomie, waardoor consumenten minder telefoons kopen. Waar China tot voor kort bijvoorbeeld een groeimarkt was, zag het bedrijf daar zijn verkopen in het afgelopen kwartaal met een kwart inzakken. Het is extra pijnlijk dat de maker van prijzige smartphones moet toezien hoe consumenten nu vaker voor zijn goedkopere, oudere modellen gaan. Wat steekt is dat concurrenten, zoals als de Chinese telefoonmaker Huawei, met relatief goedkopere smartphones eind vorig jaar wel meer telefoons wisten te verkopen.

Tim Cook, CEO van Apple. Beeld afp
Tim Cook, CEO van Apple.Beeld afp

Hoe groot is de schade?

Apple verkocht het afgelopen kwartaal ruim 51 miljoen iPhones, nog steeds megalomaan veel, maar wel twintig procent minder dan een jaar eerder.

De verkopen dalen bovendien al langer. In januari waarschuwde de fabrikant daarom zelf alvast voor slechtere cijfers. Toch komt het nieuws hard aan, omdat de daling van de kwartaalomzet met bijna 13 procent naar 51 miljard dollar erger was dan verwacht.

Beleggers straften 's werelds grootste beursbedrijf woensdag af met een koersdaling van meer dan 6 procent. Dit is fors voor een onderneming die op de aandelenmarkt doorgaans de hemel in wordt geprezen.

Is er sprake van een tijdelijke dip?

Vraag het Apple en het antwoord is: ja. Hoewel de omzetdaling de komende tijd nog aanhoudt, komt eind dit jaar alles op zijn pootjes terecht, luidt de boodschap van Apple. Dan presenteert bestuursvoorzitter Tim Cook namelijk zijn nieuwste vlaggenschip, de iPhone 7, en kunnen verkopen weer gaan stijgen.

Vraag het zijn criticasters en het antwoord luidt: nee. In de tegenvallende cijfers zien beleggers het begin van de onvermijdelijke neergang van de iPhone, schrijft de Britse zakenkrant The Financial Times. Sinds de lancering in 2007 heeft het technologiebedrijf wereldwijd meer dan 700 miljoen stuks weten te verkopen, een knappe prestatie. Alleen komt aan het verkoopfeest van elk product een keer een einde. 'De iPhone kan onmogelijk voor eeuwig groeien', citeert de krant analist Geoff Blaber.

Dan tovert Apple toch iets nieuws uit zijn hoed?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan voor een bedrijf dat inmiddels voor tweederde van zijn omzet op dit ene product leunt en daardoor wat achterover is gaan leunen.

Wijlen Steve Jobs haalde begin deze eeuw de toen tanende computermaker uit het slop met de iPod en iTunes. Net voordat de gloriedagen van iPod voorbij waren, kwam Jobs met de smartphone op de proppen. Met zijn laatste geesteskindje - de iPad - gaat het minder goed. De omzet van de tablet is dalende en maakt nog geen 10 procent van de totaalomzet uit.

Zijn opvolger Tim Cook heeft nog geen sterproduct gevonden zoals de iPhone. Hij verwacht veel van bijvoorbeeld de Apple Watch en de vorig jaar overgenomen hoofdtelefoonfabrikant Beats. Toch is de omzet van deze producten binnen het grotere plaatje nog verwaarloosbaar. Ook de verkopen van de voorheen goed verkopende computers (de Mac-serie) lopen terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden