Vijf trends in online shoppen

Wij bestellen online in het buitenland, de buitenlander weer bij ons. Straks binnen het uur geleverd.

Drukte bij Docdata in Waalwijk, dat de bestellingen verwerkt van onder meer bol.com Foto Marcel van den Bergh / de Volkskrant

De groten groeien

Nederland telt volgens schattingen tussen de 45 duizend en 60 duizend webwinkels, naar verhouding het grootste aantal in Europa. Particulieren die 's avonds een zakcentje bijverdienen, zijn niet meegeteld. Maar de consument slaat zijn slag toch vooral bij de grote namen, zoals bol.com (onderdeel van Ahold), Wehkamp en Coolblue, dat wel 350 'loketten' heeft (stofzuigerstore.nl, fietstascenter.nl). Deze marktleiders kunnen dankzij schaalgrootte hun prijzen laag houden. Bol.com boekte vorig jaar een omzet van 680 miljoen euro, 5 procent van de 13,5 miljard die alle webwinkels gezamenlijk verdienden.

Vreemde klanten

Nederlanders hebben er al jaren geen moeite mee om te shoppen bij een Amerikaanse websuper als Amazon of een internetveiling als eBay. Maar consumenten kijken steeds verder over de grens; vorig jaar was er een stormachtige groei in bestellingen bij Chinese prijsvechters als LightInTheBox en DealExtreme. Het buitenland bestelt ook steeds meer bij Nederlandse webwinkels, zegt Eelco van Wijk, directeur van PayPal Nederland. 'Dat loopt echt in de miljarden.' Het hardst groeit volgens hem het percentage klanten uit het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië.

Snellere levering

De klant wil niet meer wachten op zijn film of strijkijzer, zegt Wijnand Jongen, directeur van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org. De bezorging gaat steeds rapper. Nog geen twee jaar geleden had de consument het product een dag later in huis als hij voor 12 uur 's middags bestelden. Nu is bestellen voor middernacht al voldoende. Het duurt niet lang meer of Nederlandse webwinkels volgen het voorbeeld van Amazon en eBay, die in sommige steden binnen een uur leveren.

Geen vetpot

Slechts een op de vijf webwinkeliers heeft een modaal inkomen (35 duizend euro) of meer, blijkt uit het onderzoek Shopping 2020. De helft van hen behaalt een omzet van onder de 10 duizend euro. Eenderde heeft nog nooit winst gemaakt. Dat laatste gaat vooral op voor uitbaters die hun webshop erbij doen. Fulltimers doen het beter: 85 procent meldt winst en een kwart boekt meer dan 100 duizend euro omzet.

Winkelsluiting

Problemen zoals bij V&D worden slechts deels veroorzaakt door onlinewinkelen. Volgens Thuiswinkel.org shoppen we niet heel veel minder buiten de deur. Ruim de helft van de online-uitgaven gaat op aan hotelboekingen, vliegreizen en mobiele abonnementen. De circa honderdduizend 'stenen' winkels in Nederland verkochten vorig jaar 4 procent minder; de webwinkels noteerden een stijging van 8 procent. Een andere trend heet 'omni-channel': er zijn weinig 'stenen' winkels meer zonder een internetloket. En andersom zie je ook steeds vaker: Coolblue heeft acht echte winkels.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.