Vijf multinationals sluiten pact tegen populisme en negativisme

Vijf Nederlandse multinationals hebben een pact gesloten tegen populisme en negativisme. Philips, Unilever, Ahold, Shell en Friesland Campina willen dat bedrijven, politiek en burgers zich gezamenlijk scharen achter een positiever zelfbeeld van de Nederlandse economie. Dit zou kunnen leiden tot meer economische groei.

Beeld anp

De bedrijven deden hun oproep zaterdag in Het Financieele Dagblad. Nederland zou zich net als tijdens de periode van de wederopbouw moeten richten op duidelijke, gezamenlijke economische doelen. Er zijn volgens deze bedrijven vijf mondiale problemen die kansen voor Nederland creëren: voedselproblematiek, (drink)watermanagement, vergrijzing, urbanisatie en de overgang naar duurzame energie.

'We zijn met een groepje mannen en vrouwen bij elkaar gaan zitten omdat we ons zorgen maken. De economische groei in Nederland, Europa en de wereld staat al acht jaar stil. Doordat er geen perspectief is op economische groei gaan mensen zich zorgen maken over waar de wereld heen gaat. Mensen keren in zichzelf. Er ontstaat angst. Wij willen een positieve, alternatieve visie neerleggen op Nederland, een visie die kan bijdragen aan de volgende economische groeimotor in ons land', zegt initiatiefnemer Jan Zijderveld, directeur Europa van Unilever, tegen de Volkskrant. Het pact heeft de slogan 'Global Problems, Dutch Solutions' meegekregen.

'Gaaf land'

Het pact wekt de indruk alsof de vijf Nederlandse bedrijven alle problemen in de wereld willen en kunnen oplossen. Zijderveld: 'Ons doel is om de discussie aan te zwengelen nu het verkiezingstijd is. Laten we kijken waar de grote kansen in de wereldeconomie liggen en wat er voor nodig is om die kansen te grijpen. We willen dat meer mensen hierover gaan praten en enthousiast worden. Er moeten meer mensen opstaan die zeggen: wat is Nederland een gaaf land, een land dat de global challenges aanpakt.'

Volgens Zijderveld is het vooral aan politici om een positief verhaal vertellen over waar Nederlanders goed in zijn. Vervolgens moeten bedrijven, politici en universiteiten nauwer samenwerken aan de ontwikkeling van een 'ecosysteem'. Daarmee bedoelt hij het geheel aan instellingen, subsidies en samenwerkingsverbanden die voor bedrijven een gunstig zakelijk klimaat creëren. Zo zou Nederland al veel kennis hebben op het gebied van voedselproblematiek, maar zijn er nog te weinig start-ups die deze kennis omzetten in succesvolle ondernemingen.

Globalisering

Het derde onderdeel van het pact is dat Nederland zichzelf beter gaat aanbevelen in de wereld. Zo moeten de handelsmissies van de Nederlandse overheid de komende jaren meer worden toegespitst op de gekozen groeithema's. Ook stellen de bedrijven voor om meer internationale conferenties te organiseren. Nederland moet zichzelf beter 'vermarkten', aldus Zijderveld: 'Duitsland is bekend om de auto-industrie, Parijs om de mode, Silicon Valley om de mogelijkheden rond internettechnologie, maar weet de wereld ons net zo makkelijk te vinden voor oplossingen rond watermanagement en over voedingsproblematiek?

Speelt deze oproep voor meer globalisering niet juist het populisme in de kaart? Grote multinationals zijn in de ogen van populistische partijen als de PVV juist de veroorzakers van de sociale problemen in het land. Multinationals hebben de afgelopen decennia banen en bedrijfsactiviteiten verplaatst naar lagelonenlanden. In het pact wordt bijvoorbeeld met geen woord gerept over het oplossen van het probleem van doorgeschoten flexibilisering op de arbeidsmarkt. Zijderveld: 'Natuurlijk moet iedereen van economische groei profiteren. Dat beseffen we. Maar wij willen het nu hebben over de vraag: hoe pakken wij als land in de komende decennia een groter deel van de economische taart in de wereld? Want hoe meer wij in handen krijgen, hoe meer er te verdelen valt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.