Vijf deelredacties Telegraaf krijgen eigen hoofdredacteur

De vijf Telegraaf-deelredacties Telesport, De Financiële Telegraaf, Vrouw, Privé en Autovisie krijgen een eigen hoofdredacteur en gaan zelfstandiger opereren. Dit zegt de nieuwe hoofdredacteur Paul Jansen in NRC Handelsblad.

Paul Jansen, de nieuwe hoofdredacteur van de Telegraaf Beeld anp

'Ze krijgen meer vrijheid om zelf te ondernemen en hun merk uit te baten. Zo hopen wij lezers die zich niet willen abonneren op de hele Telegraaf te interesseren voor een deel ervan', aldus Jansen.

Begin augustus schetste Geert-Jan van der Snoek, bestuursvoorzitter van de Telegraaf Media Groep (TMG), in de Volkskrant mogelijke gevolgen van zo'n verzelfstandiging: 'De redactie van Vrouw moet bedenken: hoe kan ik een groter publiek bereiken? Dat kan ook buiten de krant. En als Jaap de Groot van Telesport meer met video wil doen op een eindtoernooi dan is dat mogelijk.'

Jansen, die vandaag begon als hoofdredacteur, wacht de komende tijd een moeilijke taak nadat oud-hoofdredacteur Sjuul Paradijs het slachtoffer werd van de machtsstrijd binnen TMG. Jansen is aangesteld om te doen wat zijn voorganger heeft nagelaten: de oplagedaling stoppen, een schakel vormen tussen de redactie en de directie en een aantal impopulaire maatregelen nemen. Onder het bewind van Jansen moet er worden gereorganiseerd en geïnnoveerd.

Een van andere maatregelen die Jansen gaat nemen, is het wegnemen van de laag van adjunct-hoofdredacteuren. De Telegraaf krijgt één algemeen hoofdredacteur en één plaatsvervanger.

Is het verzelfstandigen van de deelredacties niet het 'opknippen' waar Paradijs zo tegen was? 'Nee, want dat gebeurt allemaal onder de eindverantwoordelijkheid van mij, de algemeen hoofdredacteur', is het antwoord van Jansen in NRC.

De plannen moeten nog wel besproken worden met redactie, de ondernemingsraad en de leiding van de Telegraaf Media Groep.

Zware taak

De nieuwe hoofdredacteur weet waar hij met De Telegraaf naartoe wil en dat reorganiseren onvermijdelijk is. Gaat Paul Jansen de crisis bij De Telegraaf oplossen?

Een krant om oud-hoofdredacteur Sjuul Paradijs een hart onder de riem te steken Beeld anp

Pijlen naar beneden

De abonnementsinkomsten van de Telegraaf Media Groep (TMG) daalden het afgelopen half jaar met 3,8 miljoen euro naar 129,8 miljoen euro. Ook de advertentie-inkomsten slonken flink: er werd 13,4 miljoen euro minder verdiend dan in dezelfde periode vorig jaar, een daling van ruim 15 procent.
Dit blijkt uit de halfjaarcijfers die TMG vrijdag heeft gepresenteerd. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 3,2 miljoen euro tot 19 miljoen euro totaal, de totale omzet met 8 procent tot 237 miljoen euro. Er is 2,5 miljoen euro verlies geleden, mede door een afwaardering van de drukpersen van 6,9 miljoen euro.
Het uitgeefconcern, waaronder onder meer De Telegraaf, Metro, Sky Radio, GeenStijl, Keesing en Relatieplanet.nl vallen, wil meer op internet inzetten en bundelt de digitale kennis in de nieuwe tak TMG Digital. Onlangs kondigde TMG aan drie van de zeven drukkerijen te sluiten. Het concern is nog op zoek naar een externe partij om het eigen drukwerk uit te besteden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.