Via deze ludieke campagne kun je CO2-rechten kopen en vervolgens laten vernietigen

Energieleverancier Greenchoice en milieuorganisatie WISE hebben een website gelanceerd waarop Nederlanders CO2-rechten kunnen kopen. Omdat deze emissierechten vervolgens worden vernietigd, kunnen bedrijven in Europa minder CO2 uitstoten. Een ludieke campagne die volgens de initiatiefnemers vooral bedoeld is om politici te stimuleren 'het falende emissiehandelssysteem' te verbeteren.

De steenkool-biomassa centrale van GDF SUEZ op de Maasvlakte. Beeld Peter Hilz / Hollandse Hoogte

Bedrijven die in Europa gevestigd zijn, krijgen sinds 2005 van de Europese Unie emissierechten om het broeikasgas koolstofdioxide uit te mogen stoten. Als een bedrijf zijn CO2-limiet bereikt en toch meer wil uitstoten, dan moet het extra kopen. Eén emissierecht kost volgens Greenchoice nu minder dan tien euro. Voor dat bedrag mag de koper dan een ton, oftewel duizend kilo, extra CO2 uitstoten. Greenchoice en WISE vinden dat er zoveel emissierechten in omloop zijn dat er een overschot is ontstaan. 'Vervuilen is hierdoor veel te goedkoop, want extra rechten bijkopen kost bijna niets.'

Het huidige systeem zou niet leiden tot CO2-vermindering en bedrijven niet aansporen om bijvoorbeeld duurzame elektriciteit op te wekken. De twee partijen willen daarom een beter emissiesysteem met een veel hogere prijs voor CO2-uitstoot, om vervuilers te straffen en duurzame ontwikkelingen te stimuleren. Om die boodschap onder de aandacht te brengen, is de website carbonkiller.org gelanceerd. Die verkoopt CO2-rechten tegen de inkoopprijs aan Nederlandse consumenten en bedrijven en vernietigt ze vervolgens automatisch. Zo blijven er minder rechten over voor grote Europese bedrijven en kunnen hun fabrieken minder CO2 uitstoten, is de redenering van WISE en Greenchoice, dat duurzaam opgewekte stroom verkoopt.

'Onverwacht en geweldig succes'

Een paar uur na de start van de campagne hebben al enkele honderden personen gezamenlijk tweeduizend emissierechten gekocht en laten vernietigen. Een gemiddeld huishouden stoot volgens Milieucentraal ongeveer acht ton CO2 per jaar uit; tweeduizend rechten komen dus overeen met de CO2-productie van 250 huishoudens.

Een woordvoerder spreekt van een 'onverwacht en geweldig succes', al zullen de inkopers van emissierechten voor grote bedrijven er vermoedelijk niet wakker van liggen. Op de Europese markt verhandelen megaconcerns jaarlijks 2,2 miljard rechten; op dat aantal zijn tweeduizend vernietigde rechten klein bier. Maar dat kan veranderen, zegt de woordvoerder. 'Onze droom vooraf was om 250 duizend rechten op te kopen en te vernietigen. Om dat te halen hebben we wel hulp nodig van (kleinere) bedrijven die bijvoorbeeld hun CO2-uitstoot willen compenseren.'

Peer de Rijk, directeur van WISE: 'Het wordt tijd dat meer mensen, bedrijven en organisaties zich gaan bemoeien met het emissiehandelssysteem.' Dat bemoeien kan overigens al sinds 2010, toen het voor iedereen mogelijk werd CO2-rechten te kopen. In de praktijk maken burgers maar weinig gebruik van die mogelijkheid omdat het aanschafproces ingewikkeld is. De carbonkiller-campagne hoopt de drempel te verlagen door de koper veel werk uit handen te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.