Verzekeringssites roepen keurmerk in het leven

De zorgverzekeraar die echt het best is, staat voortaan boven in het lijstje van de grootste vergelijkingssites. Zij willen af van het imago van onbetrouwbaar doorgeefluik.

Medewerkers van Independer. Boven het logo van het Keurmerk Objectief Vergelijken. Beeld raymond rutting

De vier grootste zorgvergelijkingssites zullen voortaan altijd de beste verzekering voor een klant boven in hun ranglijstje zetten. Praktijken uit het verleden, waarbij alleen betalende verzekeraars in een topdrie werden gepresenteerd, zijn daarmee ten einde.

De vier sites, Independer, Hoyhoy, Zorgkiezer en Pricewise, hebben een gedragscode ontwikkeld met een bijbehorend Keurmerk Objectief Vergelijken. Daarmee proberen ze af te komen van het imago dat ze de klanten verkeerd voorlichten over hun ziektekostenverzekeringen.

Minister Schippers van Volksgezondheid, die de lancering van de gedragscode opluisterde met haar aanwezigheid, is opgetogen over het initiatief van de vier. Vergelijkingssites zijn onontbeerlijk voor de werking van de markt, zei ze. De consument moet er dan wel op kunnen vertrouwen dat de informatie van die prijsvergelijkers klopt. 'Als consumenten één prijsvergelijker wantrouwen, wantrouwen ze ook de andere', zei ze.

Van de vijf grote vergelijkingssites doet er één nadrukkelijk niet mee: de Zorgvergelijker van de Consumentenbond. De Consumentenbond was wel uitgenodigd om mee te doen. 'Maar we hebben besloten dat niet te doen omdat we een heel ander soort organisatie zijn dan die commerciële vergelijkingssites', zegt de woordvoerder. Goed dat ze het doen, voegt ze daaraan toe, 'maar wij gaan verder dan zij.' Zo beloven de vier sites die het keurmerk lanceren alleen dat de beste verzekeraar bovenaan komt te staan, 'wij garanderen dat de beste drie bovenaan komen te staan'.

Geharrewar

Vergelijkingssites worden vaak gewantrouwd omdat ze zelf belang hebben bij het afsluiten van de verzekeringen. En de ene verzekeraar betaalt voor die dienst meer dan de andere. Dat leverde de afgelopen jaren steeds geharrewar op, en beschuldigingen dat vergelijkingssites vooral aanprijzen waar ze zelf veel aan verdienen.

Na die kritiek stelden vorig jaar zowel de zorgtoezichthouder NZa, de financiële toezichthouder AFM als de concurrentiepolitie ACM onderzoeken in naar de grote vergelijkingssites. Minister Schippers concludeerde uit die onderzoeken dat vergelijkingssites 'een nuttig middel' zijn voor de consument, maar dat er nog wel wat kon worden verbeterd. Veel van de verbeteringen die eerder door Schippers werden gesuggereerd, zijn door de vier keurmerksites overgenomen. Zo zullen de premies voortaan worden gepresenteerd zonder de eenmalige kortingen eraf te trekken.

Minister Edith Schippers van VWS. Beeld anp

Provisie

Suggesties om de sites helemaal zonder provisie te laten werken, wees Schippers eerder al van de hand. Dat zou betekenen dat de sites nog maar één verdienmodel resteert, schreef ze, en dat is de klant laten betalen voor het advies en de bemiddeling. Zij verwacht dat daardoor veel minder mensen zullen overstappen, en dus de markt minder zal werken.

De vier sites hebben naar eigen zeggen een marktaandeel van rond 90 procent in de markt van prijsvergelijken. Van alle overstappers gebruikt veruit het grootste deel een prijsvergelijker. Een klein deel kiest een andere verzekeraar via een tussenpersoon of via zijn werkgever.

In totaal zijn er naar schatting circa honderd vergelijkingssites, die allemaal een vergunning hebben van de Autoriteit Financiële Markten. Veel sites zijn echter weinig meer dan doorgeefluiken van de verzekeraars die daarvoor geld op tafel leggen. Van die categorie willen de vier keurmerksites zich onderscheiden.

Van alle verzekerden stapt jaarlijks gemiddeld 7 procent over naar een andere verzekeraar, maar een veelvoud van dat percentage oriënteert zich op eventuele andere verzekeraars.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden