Verzekering naast koffie in rek supermarkt

Het is misschien even wennen, maar binnenkort kan iedereen in zijn supermarkt tussen de koffie en de kaas, naast de lege-flessencounter of bij de balie met batterijen een reis, auto- of bromfietsverzekering kopen....

Van onze verslaggeefster Wil Thijssen

Grote banken en verzekeraars zijn in gesprek met detaillisten om hun financiële producten via supermarkten aan de klant te slijten. Immers: supermarkten bereiken meer klanten, hebben langere openingstijden (tot acht of tien uur 's avonds) en zijn ook in het weekend bereikbaar.

Supermarkt-finance of s-finance, zoals deze manier van bankieren wordt genoemd, is onvermijdelijk, meldt het Economisch Bureau van ING. Het fenomeen is in het buitenland al doodgewoon en laat ook in Nederland niet lang meer op zich laat wachten, zo verwacht ook de supermarktbranche.

'Klanten willen one-stop-shoppen, zegt Miranda Boer van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), het overkoepelend orgaan van alle Nederlandse supermarkten. 'Uitbreiding van het voedingsassortiment met non-foodproducten wordt zeer op prijs gesteld.'

Uit een onderzoek van het CBL blijkt dat meer dan 64 procent van de Nederlandse consumenten ook geldautomaten, spaarmogelijkheden en andere financiële producten in zijn supermarkt zou waarderen. De winkels zijn al overgestapt op de verkoop van medicijnen, postzegels en strippenkaarten en ook voor een verzekering of andere eenvoudige transacties wil de klant niet meer apart naar bank of postkantoor, blijkt uit het onderzoek.

Hoe de verkoop van verzekeringen moet worden geregeld, is nog niet duidelijk. Dat is volgens Boer een kwestie van ruimte en afhankelijk van de wensen van de klant. 'Je kunt bijvoorbeeld denken aan biljetten in het schap, maar ook aan het foto-service-idee: je vult een briefje in met je persoonlijke gegevens, dat wordt opgestuurd en een paar dagen later kun je je verzekering komen ophalen.' Gedacht wordt daarbij aan het plaatsen van informatiezuilen waar de klant met al zijn vragen terecht kan.

Ook over de verkoop van creditcards in de supermarkt wordt hard nagedacht. Die zouden een klantenbindend effect hebben als de kaart recht geeft op korting in de filialen van supermarkt waar hij is aangeschaft. 'Voordeel is dat je geen wachttijd voor de kassa meer hebt en je betaalopdracht wordt gecombineerd met spaarpunten, kortingen en persoonlijke aanbiedingen', aldus het CBL.

De Postbank was in 1988 de eerste die met financiële producten experimenteerde in Super de Boer, de op twee na grootste keten in Nederland. Vorig jaar juni volgde Rabobank het voorbeeld en in oktober werd een overleginitiatief ingesteld tussen Albert Heijn en Aegon. Binnen een maand zochten ook C1000 en Achmea elkaar op. Eerder dit jaar kondigde verzekeraar Ohra aan dat het verzekeringen in de zelfbedieningsgroothandel Makro wil gaan verkopen en ABN Amro liet afgelopen juni weten dat de bank zijn heil in de supermarkt gaat zoeken.

'S-finance is voor financiële instellingen zowel een bedreiging als een kans', concludeert S. Hockerd van ING. 'Ondanks de recente samenwerkingsinitiatieven is er tegelijkertijd een streven naar macht.' Hij signaleert in het buitenland een 'zwaan-kleef-aan-effect': supermarktketens stappen in s-finance om geen klanten te verliezen en onder banken is een wedstrijd om de beste winkels ontketend.

De uitbreiding van het assortiment met 'branche-vreemde' producten is eigenlijk een direct gevolg van het gebrek aan tijd bij de consument, stelt Boer. 'De klant besteedt steeds meer geld in steeds minder winkels. Supermarkten worden in toenemende mate een verzamelplaats voor verschillende producten en diensten. Het is heel aannemelijk dat je in de supermarkt van de toekomst ook naar een kookcursus, diëtist of naar de fysiotherapeut kunt gaan.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden