Je smartphone verzekeren bij je inboedel wordt bij de betreffende verzekeraars twee keer zo duur.
Je smartphone verzekeren bij je inboedel wordt bij de betreffende verzekeraars twee keer zo duur. © ANP

Verzekeraars gooien smartphone uit de inboedelverzekering door een teveel aan schadeclaims

Zeker vijf verzekeraars hebben de smartphone uit de dekking van hun inboedelverzekering gegooid. Dat blijkt uit berichtgeving van BNR en een onderzoek van financieel communicatiebureau SevenEight. Volgens verzekeraars was de stijging van het aantal smartphoneschadeclaims een te grote financiële strop. Verzekeraar Unigarant ontving in 2016 8500 claims van mobiele val- of waterschade, tegenover vijfhonderd claims in 2011.

Naast Unigarant gooiden ook Inshared, ASR, Ditzo en ING schade aan de smartphone uit de dekking van hun inboedelverzekering. Bij deze verzekeraars zijn mensen met een algemene inboedelverzekering nu alleen nog verzekerd tegen smartphoneschade door 'klassieke oorzaken' als brand, storm en diefstal. Voor gevallen of verdronken telefoons moeten zij voortaan een aparte elektronicapolis afsluiten, die ongeveer hetzelfde kost als een algemene inboedelverzekering. Klanten die én hun inboedel willen verzekeren én val- en waterschade vergoed willen krijgen, moeten voortaan dus twee keer zo veel betalen.

Volgens een woordvoerder van Unigarant, een verzekeraar die vorige week zijn voorwaarden wijzigde, was de situatie 'onhoudbaar' geworden. 'Sinds 2011 is de schadelast enorm opgelopen. Dat komt omdat het aantal smartphones is toegenomen en omdat telefoons steeds duurder worden, maar het heeft ook te maken met claimbewustheid. Consumenten wisselen op internet steeds meer ervaringen uit. Hierdoor weten ze steeds beter hoe ze schade moeten claimen.' Zo goed zelfs, zegt Unigarant, dat tegenwoordig 37 procent van de inboedelclaims een vordering op smartphoneschade is. 'Dat is een grote hap van de hele inboedel.'

Geen hogere premie

Niemand kan controleren of die barsten in het scherm door een val op straat komen

Bart van de Laak, financieel communicatiebureau SevenEight

Om die kostenpost te verminderen hadden verzekeraars ook hun premies kunnen verhogen, maar Unigarant doet dat bewust niet. 'Als je de premie voor de hele inboedelverzekering omhoog gooit, dupeer je ook klanten die juist voorzichtig zijn op hun smartphone.' De verzekeraars laten zich niet uit over de mogelijkheid dat mensen claimen dat ze hun mobieltje thuis op de grond of in het water hebben laten vallen, terwijl dit in werkelijkheid buitenhuis gebeurde. 'Je kunt je vermoedens hebben, maar je kunt het helaas heel moeilijk bewijzen.'

Volgens Bart van de Laak van financieel communicatiebureau SevenEight mogen we 'logischerwijs' verwachten dat dergelijke fraude geregeld voorkomt. 'Niemand kan controleren of die barsten in het scherm door een val op straat komen.' Van de Laak denkt niet dat nieuwe, aparte elektronicaverzekeringen een hoge vlucht zullen nemen door de hoge tarieven, maar hij begrijpt wel waarom verzekeraars hiervoor kiezen. 'Smartphones vormen gewoon een onevenredig groot deel van schadelast. En daarom zijn ze verzekeraars een doorn in het oog.'