Verzekeraar mag premie niet al te veel verhogen

Verzekeraars mogen de premies die hun klanten betalen niet langer met meer dan 10 procent verhogen bij het stilzwijgend verlengen van een contract. Willen zij de premie toch harder laten stijgen, dan moet de klant hier uitdrukkelijk akkoord mee gaan. Dat oordeelt de geschillencommissie van klachteninstituut Kifid in twee zaken tegen verzekeraars Achmea en Meeùs.

Werknemers bij het hoofdkantoor van Achmea, de grootste verzekeraar van Nederland. Beeld anp
Werknemers bij het hoofdkantoor van Achmea, de grootste verzekeraar van Nederland.Beeld anp

De verzekeraars lieten de premies van twee van hun klanten met respectievelijk 20,22 en 173,4 procent toenemen bij een contractverlenging in 2015. Bij Achmea ging het om de premie van een verzekeringspakket, bij Meeùs om die van een bromfietsverzekering. De klanten spanden een klachtzaak aan bij Kifid, dat oordeelt dat er hier sprake is van 'exorbitante premieverhogingen'. Volgens het instituut is er bij een verhoging van meer dan 10 procent geen sprake van een verlenging van het oude contract, maar van het sluiten van een geheel nieuwe overeenkomst - en dat kan niet zonder duidelijke toestemming van de klant.

Zowel Achmea als Meeùs moet het teveel betaalde bedrag terugstorten op de rekening van de klanten, die weer de premies van voor de stilzwijgende verhoging gaan betalen. De gevolgen van de uitspraken strekken echter verder dan de twee individuele zaken. Kifid kondigt aan de 10-procentregel voortaan te hanteren in alle geschillen over premiestijgingen tussen klant en verzekeraar. Daarmee stelt het voor het eerst een plafond in voor het stilzwijgend verhogen van de premie. De verzekeraar die zich toch genoodzaakt ziet om de premie met meer dan 10 procent te verhogen, mag dat alleen nog doen met het fiat van de klant.

Vergelijkingssites

Het Verbond van Verzekeraars reageert verbaasd op de uitspraken van Kifid. Volgens woordvoerder Rudi Buis verhogen verzekeraars hun premies alleen als het financiële risico echt is toegenomen. Dat kan bijvoorbeeld door klimaatverandering - denk aan de zware hagelbuien die dit jaar voor miljarden euro's aan schade zorgden - of wijzigingen in wet- en regelgeving. 'We zitten in een zeer concurrerende markt. Met de vergelijkingssites van tegenwoordig kun je niet meer zomaar wegkomen met een premieverhoging. Dan krijg je vragen van klanten en verlies je marktaandeel.'

Contracten die langer dan een jaar lopen zijn bovendien dagelijks opzegbaar, aldus Buis. 'De klant die het niet eens is met de prijsstijging kan dus op ieder moment van zijn contract af.' Daarmee is een premieplafond volgens hem overbodig. Hij waarschuwt daarnaast voor de mogelijk gevolgen van het door Kifid gestelde maximum. 'Zijn klanten die niet op voorstellen van verhogingen van meer dan 10 procent reageren, simpelweg niet meer verzekerd? Dat lijkt me ook niet wenselijk.' Het Verbond gaat de juridische gevolgen van de uitspraken in de komende weken nader bestuderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden