Verzekeraar beloont brave hybride-rijder

Veel hybride-auto’s rijden nog niet rond in Nederland, maar verzekeraars weten nu al dat de bezitters van deze zuinige auto’s doorgaans rustige types zijn, die zelden schade veroorzaken....

Een Amerikaanse verzekeraar bracht het Nederlandse Ohra op het idee hybride-bezitters te belonen met een lagere premie. Rolph van Pommeren, marketingmanager schade, keek naar het profiel van zijn ‘paar honderd’ verzekerden en constateerde dat hun schadelast vergelijkbaar was met die van de Amerikaanse hybride-rijders. ‘Ze hebben een lagere schadelast. Het aantal ongelukken is misschien niet veel lager, maar de kosten daarvan wel. Dat vertelt ons dat het rustige mensen zijn die zich goed aan de maximumsnelheid houden. Schades bij hoge snelheid zijn vaak duurder doordat er meer letselschade wordt geclaimd.’

De hybride-chauffeur is van het type ideale buurman: volgens de verzekeraar tussen de 41 en de 60 jaar, relatief hoog opgeleid, iemand die relatief lang in dezelfde auto rijdt en zich braaf aan de verkeersborden houdt. Een doelgroep kortom, die relatief vaak grijze pullovers draagt en graag bedachtzaam pijprookt. Iedere verzekeraar ziet ze graag in bosjes op de stoep staan.

Ohra biedt hun een korting van 15 procent mits ze zich netjes blijven gedragen: ‘Minder schade, minder premie’, is daarbij het motto.

Hybrides, auto’s met een verbrandingsmotor die hulp krijgt van een elektromotor wanneer dat kan, stellen in aantallen weinig voor in Nederland. Van de populairste, de Toyota Prius, reden er in Nederland begin vorig jaar ruim vijftienhonderd rond. Volgens een schatting van de Rai-vereniging, zijn momenteel vierduizend milieu-knuffelauto’s geregistreerd.

Dat aantal neemt fors toe, nu steeds meer automerken met batterijen in de weer zijn. In de VS reden in januari een half miljoen hybrides rond, terwijl dat er in augustus nog 340 duizend waren.

Grote vraag is of de toekomstige hybriderijder ook tot de brave groep pulloverdragers zal behoren. De vroege hybride-adepten namen genoegen met bescheiden prestaties, maar autofabrikanten in de VS lijken het milieuvoordeel van de half-elektrische auto de laatste tijd vooral uit te buiten om krachtige sportwagens te ontwikkelen die desondanks bescheiden zijn in het verstoken van fossiele brandstoffen. Als zelfs Porsche zegt een hybride te ontwikkelen, mag Ohra wel uitkijken. Van Pommeren: ‘De doelgroep zal ongetwijfeld van samenstelling veranderen, maar dan zijn we wel een flink aantal jaren verder.’

Bovendien geldt voor de braafste bestuurders hetzelfde als voor iedere doelgroep van een verzekeraar: zodra de schade de prognoses overschrijdt, gaat de premie omhoog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden