Verwarring patiënten om apothekersrekening

Er moet snel meer duidelijkheid komen over de apothekersrekening. Daartoe roepen betrokken organisaties op. Sinds 1 januari 2014 staat bij het afhalen van een nieuw medicijn een bedrag van 6 euro voor een informatiegesprek op de factuur. Dat heeft tot veel onduidelijkheid en frustratie geleid bij patiënten en apothekers.

Een apotheker helpt klanten. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Een apotheker helpt klanten.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

De splitsing van het bedrag had de apothekersrekening transparanter moeten maken voor de cliënt. Het tegendeel is het geval. Patiënten voelen zich opgelicht en reageren hun woede af op apothekers. Terwijl de kosten niet nieuw zijn; voorheen waren ze inbegrepen in de medicijnprijs.

Het percentage apothekersassistenten dat agressiviteit van patiënten ondervindt vanwege de informatiekosten ligt vijf keer zo hoog als voor 2014, berekende brancheorganisatie KNMP woensdag. De consumentenbond krijgt zoveel klachten van patiënten dat er een apart meldpunt is opgericht. Ook de patiëntenfederatie NPCF hoort regelmatig ontevreden apotheekbezoekers aan.

Het informatiegesprek bij het verstrekken van nieuwe medicatie is door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) verplicht. Dat kost 6 euro, naast de 6 euro farmaceutische zorgkosten die je bij iedere medicijnverstrekking betaalt. Apotheken halen hun inkomsten uit advies en zorg, niet uit medicatie.

Onduidelijker

Voorheen werden alle kosten van medicatie samengetrokken, maar de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft ze op verzoek van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de patiëntenfederatie losgekoppeld. Declaraties van apotheken zouden zo gemakkelijker te controleren zijn en de kosten voor patiënten transparanter.

Maar volgens de KNMP is het alleen maar onduidelijker geworden voor patiënten. 'Door de splitsing wordt ten onrechte gesuggereerd dat er wat te kiezen valt', zegt woordvoerster Mariël Croon. Zo knijpen patiënten hun oren dicht om de kosten niet te hoeven betalen.

Volgens Croon zijn apothekersassistenten nu eenderde van de tijd bezig de kosten te verantwoorden terwijl ze het over medicatie zouden moeten hebben. 'En als mensen boos zijn, komt de informatie niet meer binnen. Ze zien ons als dieven, zakkenvullers. De vertrouwensrelatie staat op het spel.'

De Zorgautoriteit herkent de zorgen van de apothekers. 'Je ziet dat de maatregel verwarring oplevert en dat was niet de bedoeling. Misschien moeten mensen wennen, maar als het werkzaamheden in de weg staat, moet er een betere oplossing worden bedacht', zegt een woordvoerster. 'De kosten-splitsing is niet heilig.'

Dat vindt ook de Consumentenbond: 'Het idee is goed, maar in de praktijk werkt het niet. Of opheffing van de splitsing de beste keuze is betwijfelen we, maar er moet iets veranderen.'

Zorgverzekeraars Nederland (ZN), mede-initiatiefnemer van de splitsing, is bereid een andere oplossing te vinden. 'Al deze onduidelijkheid werkt transparantie juist tegen. Daar zijn we niet blij mee', aldus een woordvoerster. Volgens ZN was de mogelijkheid om geen btw te hoeven verrekenen over de 6 euro gesprekskosten, waarover vorig jaar veel gesproken is, geen onderdeel van hun keuze voor de splitsing.

Kostensplitsing

Patiëntenfederatie NPCF blijft voorstander van splitsing. Volgens woordvoerder Thom Meens is transparantie belangrijk omdat mensen voorheen niet goed wisten waarvoor ze betaalden en wat de rol van de apotheker was. Het beeld van agressie dat de KNMP schetst, herkent hij niet. 'De splitsing levert soms ongemakken op, maar we horen vaker dat mensen boos zijn omdat ze wel betaald hebben, maar geen gesprek hebben gehad', zegt Meens.

Volgens de KNMP zijn transparantie en het goed uitvoeren van de gesprekken inderdaad belangrijk, maar kunnen controles en bezoeken door mysteryguests ook plaatsvinden zonder kostensplitsing.

Zowel de verschillende organisaties als het ministerie van VWS benadrukken het belang van het verplichte gesprek. 'Mensen weten vaak niet dat bepaalde medicijncombinaties niet mogen, en dat staat niet in de bijsluiter. Er vallen te veel doden door verkeerd medicatiegebruik', zegt Croons van de KNMP. Het ministerie van VWS zegt oog te hebben voor de problemen met de splitsing en na de zomer inhoudelijk op de kwestie in te gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden