Vertragingen en korte treinen: stortvloed aan klachten door nieuwe dienstregeling

De nieuwe dienstregeling van de NS, die afgelopen zondag inging, kent een valse start. Storingen, vertragingen en te korte treinen wekken de wrevel van treinreizigers, die hun ongenoegen - zoals wel vaker als het NS betreft - vrijelijk spuien. Bij reizigersorganisatie Rover komt een stortvloed aan klachten binnen en ook op sociale media regent het kritiek.

Reizigers op station Utrecht Centraal. Beeld anp

Sinds zondag heeft Rover zeker 1000 klachten van reizigers ontvangen. 'Normaal gesproken zijn dat er 1500 in een hele maand, zegt woordvoerder Sanne van Galen. 'En dat is dan een slechte maand.' Volgens Van Galen ligt het aantal klachten van reizigers op Twitter eveneens een stuk hoger dan gewoonlijk. Wie daar kritiek op de NS wil lezen, hoeft inderdaad niet lang te zoeken. Van 'de nieuwe dienstregeling is een dikke flop' tot 'álle treinen hebben álle dagen vertraging': de twitterende reizigers sparen hun vervoerder, toch al dikwijls het mikpunt van schimpscheuten, geen moment.

Niet alle kritiek is terecht, zegt Van Galen. De NS kan weinig doen aan schade aan het spoor of storingen op het netwerk. Op station Amsterdam Sloterdijk ontstond woensdag zelfs brand in een trein. Vertraging of uitval van treinen door zulke incidenten is voor de vervoerder haast onmogelijk te voorkomen. Dat geldt echter niet voor hinder door werkzaamheden aan het spoor. Meerdere trajecten lagen zondag plat vanwege opknapbeurten, ondanks de complexe invoer van de nieuwe dienstregeling op diezelfde dag. 'Waarom heeft de NS dat niet beter afgestemd?', vraagt de zegsvrouw zich af.

Ook het probleem van de te korte treinen is volgens haar te voorkomen. 'Ieder jaar zijn er bij de invoering van de nieuwe dienstregeling weer klachten over te korte treinen, en dat is dit jaar nog erger dan anders. Blijkbaar heeft de NS er nog steeds moeite mee om het aantal reizigers te voorspellen.' Ze vindt het spijtig dat de opstartproblemen de voordelen van de vele trajectwijzigingen overschaduwen. 'Mensen zijn de problemen bij NS een beetje zat, maar wij denken wel degelijk dat de nieuwe dienstregeling voor veel reizigers verbetering kan brengen. Dit maakt alleen een heel slechte indruk.'

De NS geeft in een reactie toe dat er inderdaad veel verstoringen zijn. Meestal werden deze echter niet door de nieuwe dienstregeling veroorzaakt, zegt woordvoerder Martijn Kamans. 'Naast de brand in de trein viel er ergens een boom op het spoor, werd er op station Zwolle een verdacht pakketje gevonden en waren er aanrijdingen met personen en dieren. Dat alles was heel bepalend voor de vertraging.' De spoorwerkzaamheden waren bovendien door Prorail gepland, al zat NS wel aan tafel. 'Blijkbaar is geoordeeld dat het zo moest kunnen.' De te korte treinen wijt hij aan opstartproblemen. 'Ook voor ons is de dienstregeling wennen. Daardoor kan het zijn dat alles nog niet even strak loopt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden