Verspreidt de Black Friday-gekte zich naar Nederland?

Amerika viert vandaag Black Friday, een decennia oude traditie waarbij miljoenen consumenten elkaar in warenhuizen verdringen in de strijd om de beste aanbiedingen. De afgelopen jaren heeft het Amerikaanse feest van het kapitalisme zich met succes verspreid naar Engeland. Is Nederland het volgende slachtoffer?

Klanten maken ruzie over een TV-set die ze willen aanschaffen op Black Friday, in een Londens warenhuis.Beeld reuters

Een aantal Nederlandse retailers zoals Levi's, iCentre en Mediamarkt heeft Black Friday dit jaar aangegrepen om met flinke aanbiedingen te komen. 'Dit is de eerste keer dat we dit doen', vertelt een woordvoerder van de Mediamarkt over de acties. 'Door de populariteit in Amerika vinden we dit een prachtige gelegenheid om met de prijzen te stunten.'

Eerder een wanhoopsdaad, vindt marketingspecialist Paul Moers: 'De detailhandel zit nu zo in zwaar weer, dat winkeliers alles oppakken wat maar kan helpen om de omzet omhoog te krijgen'. Of dit lukt, is zeer de vraag, aldus Moers: 'Het risico bestaat dat je als winkelier in je eigen voet schiet. In Nederland gaan mensen om deze tijd toch wel naar de winkels voor Sinterklaascadeaus, dus het kan zijn dat je de prijzen nodeloos verlaagt van artikelen die mensen toch wel kopen'.

De traditie loopt in ons land tegen nog een probleem aan: Nederlanders krijgen geen vrije vrijdag om erop los te winkelen, in tegenstelling tot de Amerikanen. Dat hoeft niet per se een obstakel te zijn, want veel van de aanbiedingen worden via webwinkels aangeprijsd. Wat dat betreft lijkt de gelegenheid in Nederland meer op de Amerikaanse 'Cyber Monday', de maandag na Thanksgiving waarop vooral webshops hun produkten voor dumpprijzen verkopen.

Thuiswinkelen is op Black Friday overigens wel zo prettig: achter de computer wordt je niet zo snel door competitieve koopjesjagers bedreigd of geslagen, zoals de Amerikaanse consument nog wel eens overkomt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden