Versobering van asfalt en spoor: alle beetjes helpen

Het kabinet inventariseert waar 20 procent valt te snijden – 35 miljard euro in totaal. Van studiebeurs tot huursubsidie, van ziektekosten tot integratie....

Om hoeveel geld gaat het?

Voor 2010 is 8,6 miljard euro gereserveerd voor de aanleg en het onderhoud van spoor, asfalt en kanalen. Dat infrastructuurfonds blijft, zo is in 2004 afgesproken, groeien met 2,8 procent per jaar. Daarom is er tussen 2009 en 2020 nog eens 12,1 miljard euro extra te besteden op het departement van Verkeer en Waterstaat.

Hoeveel is 20 procent eraf?

Zo’n 1,7 miljard. Daarvan kan twee keer de A4 Midden-Delfland worden aangelegd (het beroemdste stukje asfalt, dat in totaal 7 kilometer lang is).

Een paar kilometer minder asfalt aanleggen en het probleem is opgelost?

Zeg nooit nooit. Maar vrijwel elke partij – met uitzondering van een kleine groene minderheid – wil zich profileren als filebestrijder.

Zo ziet Femke Halsema, fractieleider van GroenLinks, wel iets in minder asfalt. ‘Wij schrappen de A4 Midden-Delfland, en wij investeren in onderwijs’, zo vatte ze haar plannen samen voor PvdA-fractieleider Mariëtte Hamer. De sociaal-democrate antwoordde met: bouwen (lees in dit geval: wegenaanleg) in crisistijd leidt tot ‘werk, werk, werk’.

Onduidelijk is hoeveel banen dat nieuwe asfalt oplevert, concrete cijfers ontbreken. Duidelijk is wel: bijna niemand wil de toorn van de machtige autolobby (acht miljoen automobilisten) over zich heen.

Hoe te bezuinigen zonder de automobilist boos te maken?

Nederland legt, in vergelijking met de rest van de wereld, heel duur spoor en asfalt aan. Niet dat een kilometertje Zeer Open Asfaltbeton (ZOAb) in de Lage Landen nu zoveel kost, het zijn vooral ‘de tierelantijnen’ eromheen, zoals de rechtse partijen dat noemen: een ecoduct hier, een geluidsscherm daar.

Zo krijgt de A6-A9 tussen Amsterdam en Almere voor honderden miljoenen euro’s aan tunnels en viaducten. Om rechtszaken te voorkomen, maar ook om de kiezers in de regio te vriend te houden.

Berucht is de Betuwelijn. Kamerleden reden op een middag in een busje langs het traject en beloofden bij elk dorp een viaduct, tunnel of luxere spoorwegovergang. Aan het eind van de rit had het parlement een kleine 500 miljoen uitgegeven om de kiezers mild te stemmen.

Maar het versoberen van wegen levert niet structureel miljarden op?

Alle beetjes helpen. Zo kan ook het hoofdspoor worden aanbesteed. Bedrijven zeggen het honderd miljoenen euro’s goedkoper te kunnen doen dan de NS. Maar minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft al laten weten de concessie met de NS met zo’n tien jaar te willen verlengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.