Column

Verschuiving in autoland: Dacia is Skoda geworden

Skoda is een divisie opgeschoven in de merkbeleving van de autorijder.

Bezoekers van een beurs in Moskou bekijken de Skoda Octavia. Beeld epa

Opmerkelijke verschuiving in autoland: Dacia is Skoda geworden. Tenminste, als we ervan uitgaan dat een auto voor meer dan de helft marketing is en - het belang van een zuinige motor, soepele versnellingsbak en lekker strak hangen in de bochtjes daargelaten - dat ís een auto natuurlijk ook. In die zin is budgetmerk Dacia precies in de schoenen gaan staan die Skoda onbeheerd heeft achtergelaten.

Kijk maar naar de nieuwe Daciareclame. Een stel kan maar niet beslissen waar ze met vakantie naartoe moeten. Ineens ziet de jongen een Dacia voorbijrijden en rent daar met hilarisch bedoeld gevaar voor eigen leven achteraan. Als hij de Dacia eenmaal heeft bijgehaald, houdt hij de bestuurder hijgend twee folders voor de neus. Of de Daciarijder even een knoop kan doorhakken over zijn reisdoel. De boodschap: Daciarijders zijn slim, want betalen weinig voor een heel goede, complete auto.

Exact de campagne die Skoda rond 2005 voerde. Daarin zag je bijvoorbeeld een Amstelreclame-achtige gezelligerd in een bouwmarkt geen keuze kunnen maken tussen twee boormachines. Als hij er met eentje naar de kassa loopt, ziet hij een andere klant met een ander model, valt zijn oog op diens autosleutels (van Skoda) en kiest hij alsnog haastig voor diens boormodel.

Pay-off: 'Volg de Skodarijder.' Die is tenslotte zo slim om voor weinig geld een heel goeie auto te kiezen. Plagiaat, als je het wat te cru stelt, want Skoda en Dacia maken niet deel uit van hetzelfde concern (Volkswagen respectievelijk Renault), noch hebben ze hetzelfde reclamebureau.

Maar wat kan het Skoda schelen? Dat beweegt zich inmiddels upmarket. Er zitten twee stijlvolle SUV's aan te komen, en het merk heeft het imago van 'heel veel auto voor je geld' subtiel weggedrukt ten faveure van: 'leuke, handige, relatief erg ruime en flexibele mensenvriend'.

'Zaterdag is Skoda' is de vlag die bureau Selmore voor het merk heeft bedacht - we zien gezinnen van diverse pluimage ontzettend leuk zitten te zijn bij hun zaterdagse bezigheden, tussen klussen, sportende kinderen en feestjes. Waarbij alles in de Skoda past.

'Een auto met inlevingsvermogen', is het huiveringwekkende verbale inkijkje in wat de merkstrateeg ons probeert wijs te maken.

Maar het werkt wel. Skoda is gevoelsmatig geworden wat Opel ooit vertegenwoordigde. Terwijl Opel geslaagd poogt voor Mercedes te worden wat Skoda ooit voor Volkswagen was.

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden