Verplichte taxikastje deugt voor geen meter

Taxi's hebben verplicht een nieuwe boordcomputer, tevens taximeter. Handig, want dan kan de inspectie de ritgegevens direct uitlezen. Jammer dat dat laatste voorlopig nog niet werkt.

Sinds deze maand is de boordcomputer in een taxi verplicht.Beeld Raymond Rutting

Sinds deze maand is het apparaat voor alle taxi's wettelijk verplicht en nu 30 duizend taxi's de boordcomputer (BCT) werkelijk hebben ingebouwd, heeft de overheid zelf er vooralsnog niets aan. Op zijn vroegst medio volgend jaar kan de inspectiedienst van de overheid de BCT uitlezen. Daarvoor ontbreekt nu nog de juiste technologie.

Ondertussen heeft de overheid een kleine 200 miljoen euro subsidie in de boordcomputer gestoken en hebben taxibedrijven er vaak duizenden euro's per voertuig in geïnvesteerd - veel meer dan begroot. Drie van de vier producenten van de boordcomputer zijn in een faillissement beland. Verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld wil de bedrijven met een financiële bijdrage overeind houden, maar of Brussel die vorm van staatssteun toestaat is ongewis.

Overheidsbemoeienis bij ict-projecten is vaak geen gelukkige combinatie gebleken en het slepende dossier 'boordcomputer taxi' vormt daarop geen uitzondering. 'We hebben ons nooit kunnen voorstellen dat het zo'n lijdensweg zou worden', erkent secretaris Hubert Andela van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi.

Hobbels

Voorzitter Duco Douwstra van de meer militante Stichting Taxibelangen Nederland drukt zich wat krachtiger uit: 'De overheid laat voor de zoveelste een ict-project helemaal uit de klauwen lopen, maar we gaan gewoon vrolijk verder.'

De boordcomputer taxi (BCT) moest en moet nog steeds het wapen worden om de overheid meer greep te geven op de taxibranche. Die bedrijfstak moet professionaliseren, moderniseren, geschoond worden van frauduleuze activiteiten en meer dienstbaarheid bieden aan klanten. Zo ongeveer had het ministerie van Infrastructuur en Milieu het in 2008 voor ogen.

Nu, zeven jaar later, moet ook staatssecretaris Wilma Mansveld erkennen dat de boordcomputer nog weinig zegeningen heeft opgeleverd. In een brief aan de Tweede Kamer, eind vorige week, schrijft ze dat er nog veel hobbels zijn te nemen. Zo zitten er in het apparaat nog zoveel 'ontwerpfouten' dat de eigen controledienst - de Inspectie voor Leefbaarheid en Transport - er niet mee uit te voeten kan.

Staatssecretaris Mansveld.Beeld ANP / Martijn Beekman

Lekker ingewikkeld

Ook de belastingdienst heeft kritiek, terwijl de BCT nu juist mede is bedoeld om controle op administraties te vergemakkelijken. Voorzitter Douwstra van Taxibelangen Nederland: 'Tien jaar geleden al hadden grotere taxibedrijven geautomatiseerde systemen waarmee je met één druk op de knop alle gegevens over ritten en rijtijden te pakken had. Nu moet het van de overheid weer lekker ingewikkeld, met een digitale handtekening en zo, en alles gaat helemaal mis.'

Brancheorganisatie KNV Taxi heeft de invoering van de boordcomputer altijd gesteund. Op voorwaarde dat de kosten daarvan niet alleen op de bedrijven werden afgewenteld. Het inmiddels wettelijk verplichte apparaat kost ongeveer 1.200 euro. De helft van dat bedrag komt voor rekening van het ministerie.

Minder papieren rompslomp

Straattaxi's zijn al sinds 1 juli vorig jaar verplicht om een boordcomputer te hebben. Voor het contractvervoer, waarmee de meerderheid van de taxibedrijven zich bezighoudt, geldt dat sinds deze maand. De Inspectie voor Leefbaarheid en Transport is de afgelopen maanden opgetreden tegen taxichauffeurs zonder boordcomputer. In een enkel geval leidde dat ook tot vervolging, maar zag het Openbaar Ministerie - indachtig de ontwikkelingsproblemen met de BCT - af van het eisen van een boete.

Het is nu eens niet de taxibranche zelf die obstructie pleegt, beklemtonen de belangenorganisaties voor taxichauffeurs: in meer dan negentig procent van de auto's en busjes is de BCT inmiddels ingebouwd. Het is ook niet allemaal kommer en kwel, zegt secretaris Andela van KNV Taxi, want de boordcomputer heeft bij veel bedrijven tot minder papieren rompslomp geleid.

Faillissementen

Bij de bedrijven die de boordcomputer fabriceren, spelen andere problemen. De eisen die de overheid aan de computer stelt, zijn talrijk en om voor certificatie in aanmerking te komen moeten die bedrijven forse kosten maken. Eerder deze maand vroeg een van die bedrijven, Taxitronic, als derde in rij faillissement aan. Zo lang er nog een mogelijkheid is op een doorstart wil het bedrijf niet reageren.

Zo gedetailleerd is de regelgeving door de overheid dat veel taxibedrijven klagen over de extra kosten voor de BCT. Juist omdat er nog van alles mankeert aan het apparaat zijn steeds updates nodig die ook weer geld kosten. Sterker: voor zo'n update moet de taxichauffeur speciaal naar een werkplaats rijden die onder de werking van de Rijksdienst voor het Wegverkeer valt.

Douwstra: 'Wat is dat voor hopeloos ouderwets gedoe? Dat soort aanpassingen kan gemakkelijk op afstand en nu moet je met je usb-stick speciaal naar zo'n werkplaats rijden. En maar betalen.'

Uber nog steeds met Uberpop op de weg

Taxibedrijf Uber is door het Openbaar Ministerie een dwangsom van 50 duizend euro opgelegd. Afgelopen weekeinde traden politie, OM en de Inspectie voor Leefbaarheid en Transport (ILT) op tegen chauffeurs van Uberpop, de dienst waarbij particulieren zich met hun eigen auto als taxichauffeur aanbieden.
In Amsterdam werden vier Uber popchauffeurs betrapt, in Rotterdam één. In december heeft de rechter Uberpop verboden maar moederbedrijf Uber heeft de dienst niet opgeheven. 'Het blijft frustrerend voor de gewone taxichauffeur dat de overheid amper optreedt tegen Uber terwijl de reguliere branche door diezelfde overheid op kosten wordt gejaagd met allerlei nieuwe regelingen', zegt secretaris Andela van brancheorganisatie KNV. Morgen komen taxichauffeurs uit de vier grote steden op het Haagse Malieveld bijeen om te protesteren tegen Uberpop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden