Nieuws

Vernieuwde Thalys heeft meer stoelen, maar de bar is nu een kiosk met een snoepautomaat

Nieuwe stoelen, meer zitplekken, meer bagageruimte en zelfs plek voor maar liefst twee fietsen – de vernieuwde Thalys is helemaal klaar voor de internationale treinreiziger. Alleen laat die het nog afweten. De hogesnelheidslijn die Parijs, Brussel, Amsterdam en Keulen met elkaar verbindt, verwacht pas in 2023 weer evenveel passagiers te vervoeren als voor de coronacrisis.

Feestelijke bijeenkomst op Amsterdam Centraal voor de vernieuwde Thalys. Hier het vernieuwde interieur. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Feestelijke bijeenkomst op Amsterdam Centraal voor de vernieuwde Thalys. Hier het vernieuwde interieur.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Dat liet topman Bertrand Gosselin van Thalys weten bij de introductie van de eerste vernieuwde Thalys-trein dinsdag op Amsterdam Centraal. Bij de spoorwegen lijkt het herstel zich wel net iets sneller te voltrekken dan in de luchtvaart. Gosselins gevleugelde concurrenten verwachten pas in 2024 weer net zoveel passagiers te begroeten als voor de virusuitbraak.

‘We vervoeren nu gemiddeld 80 procent van de reizigers die we in 2019 naar hun bestemming brachten’, aldus Gosselin. Dat lijkt een behoorlijk herstel voor de treindienst, die van zijn 7,9 miljoen passagiers uit 2019 er in 2020 ruim 6,4 miljoen overhield. Maar Thalys rijdt ook pas op 80 procent van zijn capaciteit, aldus Gosselin. In plaats van veertien treinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs zijn er negen te boeken. Door de week zijn de treinstellen leger, omdat de zakenreiziger is afgehaakt, in het weekeinde zijn ze voller, met consumenten die vertier zoeken in Parijs.

Duurzaam alternatief

Gosselin hoopt de zakelijke passagier binnen te hengelen die vanwege het klimaat niet meer altijd in het vliegtuig wil stappen. ‘De trein is het duurzame alternatief voor de kortere afstand.’ Frankrijk verbood dit jaar zelfs (binnenlandse) vluchten naar bestemmingen die ook te bereiken zijn via een treinreis van maximaal 2,5 uur. Over de wenselijkheid van zo’n verbod laat de Thalys-baas zich niet uit. ‘Dat laat ik aan de politiek over.’

Het besluit om de kwarteeuw oude Thalys-treinen van binnen op te knappen viel vier jaar geleden, toen de meeste mensen nog nooit van Wuhan hadden gehoord. ‘We willen onze reizigers meer comfort bieden’, aldus Gosselin. De extra 28 zitplaatsen zijn onder meer gecreëerd door het barrijtuig te verkleinen. In de resterende ruimte is het serviceniveau teruggeschroefd: het personeel dat de koffie en versnaperingen verkocht, is vervangen door een koffieautomaat en een automaat met snoepgoed en zoutjes. ‘80 procent van de reizigers kwam nooit in de Welcome Bar’, zegt Gosselin.

Meer beenruimte in harde centimeters zal de reiziger niet vinden in de vernieuwde Thalys. Maar dunnere stoelen en een opstelling die leidt tot een ‘actievere zithouding’, zoals de designers het omschrijven, moeten de suggestie van comfort wekken. Kleinere verbeteringen zitten hem bijvoorbeeld in de oplichtende stopcontacten. De passagier hoeft in het donker niet meer op de tast te zoeken naar de stroomvoorziening voor zijn smartphone of laptop.

Meer internationaal treinverkeer

De Nederlandse Spoorwegen, die twee Thalys-treinen bekostigt, hopen dat de vernieuwde treinen helpen de doelstelling te bereiken van 15 miljoen internationale treinritten in 2030, twee keer zoveel als in 2018. Behalve met de Thalys rijdt de NS mee in de Eurostar naar Londen, de Intercity naar Berlijn en sinds mei van dit jaar de nachttrein naar Wenen en Innsbrück. ‘Daar komt als alles doorgaat in december de nachttrein naar Zürich bij’, zegt Heike Luiten, directeur van NS International.

De NS studeert op meer internationale bestemmingen. ‘We zouden graag het noorden van Duitsland willen bedienen’, aldus Luiken. Of een stad als Hamburg op korte termijn rechtstreeks bereikbaar is, hangt volgens haar af van de vraag uit de markt. ‘Hoe sneller een treinverbinding, hoe aantrekkelijker dat is voor de zakelijke reiziger. De recreatieve reiziger vindt het niet erg om er wat langer over te doen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden